دانشگاه‌ها بر پژوهش‌های موثر بر دریای خزر تمرکز کنند

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در هجدمین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر گفت: دریای زنده و زیبای خزر، محملی است برای بیان سرنوشت مردم منطقه و چه کسانی بهتر از نخبگان و دانشمندان علم و فناوری کشورها هستند تا پرچم هم‌زیستی را بر دوش کشیده و سرنوشت بهتری را برای مردم منطقه رقم بزنند.

دکتر حسین سالارآملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حتی در سایه تحریم‌ها نیز توانسته است به پیشرفت‌های خوبی برای مردم خود و منطقه دست یابد و اکنون آماده است تمام دانش و فناوری خود را در اختیار کشورهای منطقه قرار داده و از تجربیات دیگر کشورهای عضو اتحادیه برای توسعه ایران استفاده کند.

وی افزود: از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز عضو اتحادیه، استادان و دانشجویان انتظار می‌رود بر تحقیقات و پژوهش‌هایی تمرکز کنند که بر دریای خزر تاثیر دارد؛ زیرا این دریا، منبع معیشت میلیون‌ها انسانی است که از آن تغذیه می‌کنند. مشکلات زیست محیطی، افزایش ذخایز آبزیان، افزایش بهره‌وری غیر مخرب، آموزش مردم، بهره‌وران و مسؤولان و مدیریت بهتر آن، محورهایی است که باید بر آنها تمرکز شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: داشتن استراتژی توسعه برای اتحادیه و نقشه راه فعالیت‌های آینده، انتظاری است که جامعه علم و فناوری از این اتحادیه دارد.

وی پیشنهاد کرد: فرصتی فراهم شود تا غیر از دانشگاه‌های دولتی عضو اتحادیه، پارک‌های علم و فناوری و همچنین دانشگاه‌های غیر دولتی دارای ظرفیت علمی مناسب نیز بتوانند به عضویت اتحادیه درآیند تا از این طریق بتوان با توان بیشتری به مردم منطقه و جامعه علم و فناوری کمک کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی بر حمایت وزارت علوم از اتحادیه، اعطای بورس و انجام تحقیقات مشترک تاکید کرد و گفت: امیدوارم هجدمین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر به اهداف خود دست یافته و در پایان نشست، به موضوعات خوبی برای انتقال و تبادل تجربیات دست یابد.

بر اساس این گزارش، هجدمین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر به میزبانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با مشارکت 55 دانشگاه، مرکز پژوهشی داخلی و خارجی برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا