لزوم مدیریت تبعات فرهنگی فناوری‌های جدید در کشور

 دکتر طیبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه که به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، تسریع در تدوین و تصویب اسناد ملی فناوری‌هایی مانند نفت، پتروشیمی، ریلی و… را خواستار شد.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با توجه به سفرهای متعدد هیات‌های خارجی علمی و اقتصادی به کشور، تدوین هر چه سریع‌تر سند دیپلماسی علم و فناوری را خواستار شدند.دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی روند فعالیت‌ها و دستاوردهای «ستاد توسعه علم و فناوری‌های سلول بنیادین» بود.

در گزارشی که در مورد سلول‌های بنیادی در جهان و چشم‌انداز پیش روی این فناوری در 15 سال آینده در این جلسه ارائه شد، الزامات ایفای نقش شایسته کشور در این عرصه مورد دسته‌بندی قرار گرفته است.

از جمله اقدامات مورد اشاره می‌توان به مواردی مانند ساماندهی قوانین و مقررات این حوزه و حمایت حقوقی از فعالان بخش سلول‌های بنیادی، ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان این بخش، فعالیت به منظور تخصیص بودجه مناسب برای فعالیت‌های سلول‌های بنیادی، ترویج استفاده و فرهنگ سازی در این بخش، اهتمام به آموزش مباحث پایه و توجه به اخلاق و فقه پزشکی در بخش سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل تقاضا محور شدن تحقیقات و فعالیت‌ها، تسریع در تبدیل این مطالعات به ارزش افزوده، ایفای نقش بیشتر بخش خصوصی در این زمینه و ارائه مشوق‌های موثر برای گسترش این فعالیت‌ها، تدوین پیوست فرهنگی فعالیت‌ها درباره سلو‌ل‌های بنیادی و گنجانیدن طرح‌های مرتبط به سلول‌های بنیادی در فهرست طرح‌های کلان ملی است.

دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: توجه به موضوع فناوری‌های ملی در تدوین بودجه‌های سالانه و برنامه‌های توسعه لازم و ضروری است.

وی افزود: موضوع آثار و تبعات فرهنگی فناوری‌های جدید که عموما در غرب شکل گرفته‌اند، باید پیش‌بینی شده و در این موارد تدبیر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معتقدیم می‌توان از فناوری‌های جدید استفاده کرد و تبعات فرهنگی آن را مدیریت کرد.عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در برخی از دانشگاه‌های جهان اسلام در این مورد کارهای مفیدی شده و می‌توان از این تجربیات استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا