تولید لنزهای مسطح نوری توسط محققان ایرانی

محمود باقری مهندس ریزسازه ها و امیر عربی از محققان ارشد آزمایشگاه پیش رانش ناسا و انستیتو فناوری کالیفرنیا با همکاری چند محقق دیگر موفق به طراحی و ساخت لنزهای نوری مسطحی شده اند که تاکنون نمونه ای از آن در تاریخ ارایه نشده است.در این پروژه که یک همکاری گسترده میان آزمایشگاه پیش رانش ناسا و انستیتو فناوری کالیفرنیا (Caltech) محسوب می شود، لنزهای نوری متفاوتی ارایه شده اند که می توانند نور را به شیوه ای که تاکنون غیرممکن به نظر می رسیده دستکاری کنند. در واقع آنچه که این محققان موفق به ارایه آن شده اند با استفاده از دستگاههای رایج امکانپذیر نبوده است.

این لنزهای جدید از شیشه ساخته نشده اند و در عوض ساختارهای نانویی سیلیکونی با دقتی خیره کننده در قالب الگوی لانه زنبور عسیل در کنار هم قرار گرفته اند تا سطحی بسیار صاف ساخته شود که می تواند مسیر و ویژگیهای امواج نوری را کنترل کند.

از جمله کاربردهای این فناوری نوین میکروسکوپها، نمایشگرها، حسگرها و دوربین ها است.باقری در این خصوص می گوید: این لنزهای مسطح به دانشمندان اجازه می دهند تا ساختارهای به مراتب فشرده تری تولید کنند.

به گزارش مهر، همچنین می توان از این لنزهای جدید برای اصلاح شکل پرتوهای نوری، آن هم مطابق با نظر دانشمندان استفاده کرد. در حال حاضر این محققان تلاش می کنند تا با رایزنی با شرکای تجاری، مقدمات تولید صنعتی این فناوری جدید را با هدف به کارگیری در ریزدوربین ها و طیف سنج ها فراهم کنند.