پوشش ضد خوردگی و خود ترمیم شونده ساخته شد

هم اکنون یکی از روش‌های حفاظت در برابر خوردگی مواد، استفاده از پوشش‌های هوشمند(دسته ای از فناوری‌های پیشرفته که حاوی مواد ممانعت کننده هستند) است؛ این پوشش‌ها می‌توانند به طریق مختلف ماده ضد خوردگی را در ساختارشان ذخیره و با شروع واکنش شیمیایی، ماده  ضد خوردگی را آزاد کنند.

امروزه یکی از پارامترهای مهم در تهیه این پوشش‌های هوشمند، نحوه رهاسازی ممانعت کننده‌ها از آنهاست. اگر ممانعت کننده غیر هوشمند به طور مستقیم در این پوشش‌ها وارد شود، اثرات زیان باری مانند شسته شدن از پوشش، رهاسازی سریع و غیر هوشمند به بار می آورد.

همچنین احتمال برهم کنش مابین ممانعت کننده و ماتریس وجود دارد که این امر موجب خسارت دیدن یا کاهش خصوصیات مقاومتی آن در برابر عوامل نفوذ کننده خوردگی می شود بنابراین قابلیت رهاسازی هدفمند و همچنین جلوگیری از برهم کنش ممانعت کننده با پوشش از جمله مواردی است که در طراحی پوشش‌های جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم میزبان- میهمان یک سیستم جدید برای طراحی پوشش‌ها است. در این ساختارها ممانعت کننده به عنوان ترکیب میهمان در داخل ساختاری‌های میزبان بارگذاری و در مواقع لزوم در اثر پارامترهای محرک محیطی از سطح میزبان آزاد می‌شود. با توجه به ماهیت و ساختار ترکیبات بکار رفته در این نوع پوشش‌ها، محرک‌های محیطی از قبیل تغییرات قدرت یونی، قلیایی بودن، اولتراسونیک و میدان مغناطیسی موجب رهاسازی ترکیبات بار گذاری شده در آنها می شود.

استفاده از پوشش سل-ژل انعطاف پذیر و وارد کردن گونه فعال حفاظت از خوردگی در پوشش( استفاده از نانو تیوب هالوسیت داخل پوشش) از جمله نوآوری‌های این طرح است.محققان شرکت پژوهشکده هوایی ایران توانستند با استفاده از این فناوری، پوششی ضد خوردگی و خود ترمیم شونده ای بر پایه سل-ژل بسازند؛ در این طرح با استفاده از روش سل-ژل یک لایه سدی در برابر عوامل خوردگی ایجاد و سپس ماده ضد خوردگی بنزوتریازول داخل نانو تیوب هالوسیت بارگذاری می شود. در ادامه این نانو تیوب بارگذاری شده وارد پوشش سل-ژل شده و این پوشش به روش غوطه وری روی زیر لایه قرار می گیرد.

این طرح از مزایایی همچون چسبندگی بسیار خوب به سطح زیر لایه و چسبندگی بسیار خوب رنگ به این پوشش، خود ترمیم بودن پوشش، مصرف کمتر مواد اولیه و کاهش آب مصرفی برای آبکشی سطح پس از پوشش دهی برخوردار است.

همچنین این طرح  ضمن دوستدار بودن ایمنی و محیط زیست و کمی پساب و از استحکام مکانیکی بالا و کیفیت خوبی برخوردار است.

این طرح می تواند برای پوشش دهی روی آلومینیوم مورد استفاده در ساخت هواپیماها و کشتی ها، قطعات فلزی مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، قطارها و ریل های مسافربری، نماهای آلومینیومی ساختمان ها کاربرد داشته باشد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا