بررسی وضعیت سلامت زنان 12 استان در تحقیق جدید

دکتر رضا ملک‌زاده در نشست مشترک وزارت بهداشت با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در میان زنان روستایی بهداشت دهان و دندان نیز کمتر رعایت می‌شود.

ملک‌زاده گفت: بر اساس نتایج این پژوهش امید به زندگی زنان بیش از مردان است.

وی با اشاره به کاهش نرخ باروری در کشور نیز گفت: باسوادی و اشتغال زنان از جمله دلایل موثر در کاهش نرخ باروری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که یکی از دلایل انتخاب استان گلستان برای تحقیق شیوع بالای بیماری مری در آن بود، اظهار کرد: شیوع سرطان مری در منطقه شمال شرق استان گلستان از همه نقاط دیگر دنیا بیشتر است؛ به گونه‌ای که این بیماری در مردان 165 در بین 100 هزار و در زنان 195 در هر 100 هزار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: در مطالعه مربوط به استان گلستان بیش از 50 هزار نفر از افراد بالای 40 سال در 326 روستا و دو شهر مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده، نیمی از علل مرگ و میر زنان، سکته‌های قلبی و مغزی و 35 درصد بیماری‌های دیگر بوده است. با توجه به آنکه زنان 40 سال به بالا مورد مطالعه قرار گرفتند بی‌سوادی در آنان شایع‌تر بود به گونه‌ای که نرخ بی‌سوادی در میان زنان 70 تا 80 درصد بود.

ملک‌زاده در ادامه گفت: برخی از زنان همزمان دچار چند بیماری هستند. به عنوان نمونه هم مبتلا به آرتروز و هم بیماری‌های قلبی هستند و با افزایش سن ناتوان‌تر می‌شوند. از سوی دیگر بیماری‌هایی مانند ریفلاکس، سرطان پستان و دستگاه گوارش در میان زنان بیشتر است و می‌توانیم عوامل خطر را در بیماری‌های زنان شناسایی کنیم و در جهت رفع آنها بکوشیم.

به گزارش ایسنا،‌ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان گفت: قصد داریم در قالب مطالعه جدید در 12 استان کشور وضعیت سلامت و تغذیه زنان را بررسی و مشخص کنیم چه عوامل خطری سلامت آنها را تهدید می‌کنند و براساس آن مداخلات لازم را انجام دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا