افزایش بودجه پژوهشی برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی

دکتر کامبیز بازرگان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت نقش پژوهش در افزایش بهره وری آب کشاورزی، گفت: در موسسه تحقیقات خاک و آب تلاش ما بر این است که کارآیی مصرف آب را بالا ببریم. یعنی ما باید کشاورزی را به سمتی ببریم که به ازای واحد آب مصرفی، محصول بیشتری تولید کنیم. کشور ما با وجود اینکه پتانسیل کشاورزی دارد اما محدودیت های اقلیمی هم دارد، البته خوشبختانه در این زمینه قفل نیست. بنابراین تلاش مجموعه علمی و تحقیقاتی ما می بایست بر این متمرکز باشد که متناسب با شرایط اقلیمی کشور، به ازای هر واحد آب مصرفی، تولیدات بیشتری داشته باشیم. بر این اساس ما خواهیم توانست در محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک خود را به حد نیاز کشور نزدیک کنیم در عین حال با بهره گیری از روش های علمی، بهره وری آب را افزایش دهیم.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری، تاریخ کاشت، استفاده از بذور مشخص، استفاده از اصلاح کننده های خاک به نحوی که زمان حفظ رطوبت در خاک افزایش یابد از جمله اقداماتی است که می توان برای افزایش کارآیی آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار داد.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای ارتقای متوسط آبیاری در کشور چیست؟ اظهار کرد: من فکر می کنم در بحث مدیریت آب در کشور می بایست همه متخصصان این رشته اعم از همکاران دانشگاهی، پژوهشگران و نیز همکاران اجرایی چه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و چه در حوزه وزارت نیرو، مشارکت و هم فکری داشته باشند. با هم افزایی تجارب همه متخصصان، امکان دستیابی به سیستمی که قابل پیشنهاد و عمل برای شرایط کشور باشد، فراهم می شود.

بازرگان تصریح کرد: توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار یکی از روش های افزایش بهره وری آب است اما این هم با محدودیت های خاص خود مواجه است. کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که با شوری اولیه خاک مواجه است. در کنار این ما با شوری آب هم مواجهیم. وقتی منابع آب شیرین به تدریج کم می شود طبعا در کشاورزی استفاده از آب های شور افزایش می یابد. همه اینها مدیریت مناسب خود را می طلبد. اما چنانچه مجموعه تحقیقاتی کشور توان خود را به صورت هم افزا به کار بگیرند قطعا توان برون رفت از این چالش ها را خواهیم داشت.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت بودجه پژوهشی کشور در بحث آب و خاک چگونه است؟ گفت: متاسفانه بودجه پژوهشی ما در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا پایین تر است و این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسوولان ارشد کشور قرار گرفته که باید میزان بودجه های پژوهشی افزایش پیدا کند. اما در مقطع فعلی، کشور کلا با محدودیت اعتباری مواجه است. این محدودیت دامنگیر همه حوزه ها از جمله حوزه پژوهش هم می شود. البته خوشبختانه گشایش هایی از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری انجام گرفته و ستادی برای بحث آب و خاک تشکیل شده است. خوشبختانه این ستاد حمایت های خوبی به عمل آورده و موضوعات تاثیرگذار را در دستور کار خود قرار داده است. اما به هرحال ما باید بودجه بخش پژوهش را افزایش دهیم تا به نتایج خوبی برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما از پتانسیل پژوهشی خوبی در زمینه آب و خاک برخوردار است. چون ما با بسیاری از کشورهای دنیا ارتباط داریم، با اطمینان می توانم بگویم که از نظر سطح علمی و داشتن پژوهشگران توانمند از دیگر کشورهای در حال توسعه چیزی کم نداریم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا