موسسه اسپیس ایکس یک ماهواره هواشناسی به فضا پرتاب کرد

به گزارش  ایرنا از پایگاه ساینس، این ماهواره هواشناسی که دیسکاور نام دارد، با هدف نظارت بر وضعیت جوی خورشید و شناسایی طوفان های خورشیدی به مدار زمین فرستاده شد.

راکت فالکون 9 به گونه ای طراحی شده است که در طول مسیر، قطعات بی استفاده از آن جدا شده و در نقاط از پیش تعیین شده فرود می آیند. بدین ترتیب امکان استفاده مجدد از این راکت در انجام ماموریت های فضایی مختلف فراهم می شود. 

در پرتاب روز چهارشنبه بخشی از راکت که در مرحله بلند شدن از زمین و غلبه بر نیرو جاذبه کارآیی دارد، پس از سه دقیقه از راکت جدا شد و ظرف 10 دقیقه پس از شروع پرتاب توانست به سلامت روی سکویی در سطح اقیانوس فرود آید. 

در همین هنگام بخش دیگری از راکت که انجام مرحله دوم عملیات پرتاب را بر عهده داشت، توانست ماهواره دیسکاور را 852 هزار مایل دورتر از سطح زمین در مدار موردنظر قرار دهد.

قرار است این ماهواره در طول 110 روز آینده ضمن گردش در مدار، خود را به فاصله 930 هزار مایلی زمین برساند و سپس شروع به گردش در مدار خورشید کند. 

این ماهواره به گونه ای طراحی شده است که می تواند یک ساعت قبل از وقوع طوفان های خورشیدی خطرناک متخصصان را از وقوع این طوفان ها مطلع کند. طوفان های خورشیدی می توانند به ماهواره ها خسارت جدی وارد کنند و موجب اختلال در سیگنال های GPS یا قطع ارتباطات رادیویی شوند. 

همچنین ماهواره دیسکاور دارای دو حسگر است که روبه قسمت روشن زمین قرار می گیرد و کاربردهای علمی متعددی از جمله ردیابی گازهای آتشفشانی، نظارت بر فرآیند تشکل سیل و خشکسالی دارد.

همچنین این ماهواره به دوربینی مجهز است که هر دو ساعت از زمین عکس برداری می کند. این تصاویر روز بعد در اینترنت قابل دسترسی خواهند بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا