استفاده از نشاسته برای تولید سوخت زیستی

مشكلات ناشی از پدیده گلخانه ای و آلودگی محیط زیست، افزایش تقاضای جهانی انرژی و كاهش منابع سوخت های فسیلی، پژوهش های زیادی در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر از جمله سوخت های زیستی را در سال های اخیر به دنبال داشته است. به تازگی از میان سوخت های زیستی، بوتانول به عنوان یك سوخت مایع جایگزین بنزین و گازوئیل معرفی شده است. باكتری های بی هوازی مانند كلستریدیوم استوبوتیلیكوم توانایی تولید استن، اتانول و بوتانول را از منابع قندی مختلف دارند. این باكتری به علت دارا بودن آنزیم آلفا- آمیلاز قادر به هیدرولیز نشاسته و استفاده مستقیم از آن به عنوان سوبسترا است.

به تازگی پژوهش ویژه ای توسط تعدادی از متخصصان ایرانی انجام شده است که بر اساس آن روش جدیدی برای تولید بوتانول ابداع شده است. در این پژوهش از سوبستراهای گلوكز، نشاسته تصفیه شده و نشاسته تصفیه نشده در غلظت های متفاوت برای تولید بوتانول توسط باكتری كلستریدیوم استوبوتیلیكوم 1492 PTCC به روش بی هوازی استفاده شد.

در نتیجه این فرایند، برای هر سه منبع كربنی استفاده شده، غلظت بهینه سوبسترا 60 گرم بر لیتر به دست آمد. نتایج نشان داد كه این باكتری توانایی تولید بوتانول با استفاده از هر سه منبع كربن بدون هیچ گونه پیش تیماری را دارد. غلظت بوتانول تولیدی با استفاده از نشاسته تصفیه نشده، نشاسته تصفیه شده و گلوكز به ترتیب برابر با 45/ 6، 81/ 5 و 64/ 4 گرم بر لیتر بود كه نشان داد نشاسته تصفیه نشده به خوبی توانایی تولید بوتانول را دارد.

نتایج این تحقیقات نشان داد كه امكان استفاده از نشاسته بدون هیدرولیز به عنوان منبع كربن برای تولید بوتانول وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد كه نشاسته تصفیه نشده بوتانول بیشتری نسبت به نشاسته تصفیه شده تولید می كند و به این ترتیب می توان این روش را به عنوان یک راهکار بهینه برای بوتانول در نظر گرفت.

منبع: مریم خیراندیش، محمدعلی اسداللهی، اعظم جیحانی پور، كیخسرو كریمی، حمید ریسمانی یزدی، 1394، استفاده از نشاسته تصفیه نشده برای تولید بوتانول توسط باكتری كلستریدیوم استوبوتیلیكوم. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا