عمل جراحی نادر دیافراگم بر روی نوزاد نارس در اراک با موفقیت انجام شد

ابوالفضل محترمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این نوزاد که به علت تولد نارس در سی و پنجمین هفته بارداری در بیمارستان طالقانی اراک بستری بود به دلیل نداشتن اکسیژن دچار خفگی و سیاه شدن چهره شد.
پزشک معالج اظهار کرد: با قرار دادن نوزاد زیر چادر اکسیژن مشکل تنفسش رفع نشد و لوله تنفسی در داخل دستگاه تنفس نوزاد قرار گرفت و نوزاد به وسیله دستگاه نفس می کشید اما در روز بعد دستگاه نیز جواب نداد و تمام بدن کودک تیره شد.
وی توضیح داد: در تصویر برداری از سینه نوزاد متوجه مشکل در دیافراگم نوزاد شدیم و به همین منظور نوزاد مورد جراحی قرار گرفت و در برش عرضی مشاهده شد که اصلا دیافراگم نوزاد تشکیل نشده و تمام احشاء داخل شکم نوزاد شامل معده، کبد، طحال و بخشی از روده بزرگ داخل قفسه سینه جمع شده و مانع تنفس نوزاد می شود.
متخصص جراحی عمومی گفت: به دلیل کوچک بودن بدن نوزاد نارس و کم بودن فضا از ' مش دوال ' که خاصیت جذب در بدن دارد استفاده شد و در این عمل جراحی با استفاده از تکنیک 'پارشوت' و 'مش دوال' در بیرون بدن نوزاد الگو گیری شد و با دوخت بخیه به بدن نوزاد متصل شد.
محترمی افزود: در این شیوه جراحی از عمل جدید به نام ' فتق دیافراگم ' یا 'بوخ دالک' استفاده شد.
وی ادامه داد: دو ساعت عمل جراحی با تیم پزشکی چهار نفره طول کشید و اکنون نوزاد برای تکمیل دوره رشد در بیمارستان طالقانی زیر لامپ قرار دارد و وضع عمومی او کاملا خوب است.
وی گفت: در سالهای گذشته نوزادانی که به علت سوراخ بودن دیافراگم در اراک متولد می شدند برای درمان به تهران اعزام می شدند که در موارد زیادی به دلیل فاصله فوت می کردند اما با انجام این عمل جراحی در اراک دیگر بیماران به خارج استان منتقل نمی شوند.
استان مرکزی 20 واحد بیمارستانی دارد که مدیریت 16 واحد آن با حوزه دولتی، سه واحد تامین اجتماعی و یک واحد خصوصی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا