اثرات مثبت جمع‌سپاری بر ارتقای آزمایشات علوم اجتماعی

جمع‌سپاری، ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است. جمع‌سپاری در واقع نوعی برون‌سپاری است اما نه به شرکتها یا سازمانهای خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته و این کار معمولاً از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام می‌شود.

در این تحقیق دو دانشمند علوم اجتماعی به نام‌های رافائل سیلبرتسهان و اریک اولمان از دانشگاه کمبریج نتایج مطالعه‌ای را که دو سال پیش انجام داده بودند منتشر کردند. آن‌‌ها در  این تحقیق دریافته بودند اشخاص آلمانی که نام خانوادگی‌شان دارای صدای طنین‌دار (sounding) است، بیشتر تمایل دارند که مدیران تجاری شوند.

یکی از همکاران این دو محقق خواستار داشتن داده‌های آن‌ها شده بود و تحلیل خود از این داده‌ها را انجام داد و  در نهایت ادعای مطرح‌شده در آن را رد کرد. چنین موضوعی موجب شد این دو دانشمند و تعدادی از همکارانشان به دنبال راهی برای ارتقای نتایج آزمایش‌های علوم اجتماعی برآیند و نتیجه این تلاش جمع‌سپاری بود.

برای آزمایش ایده‌ خود، آن‌ها سوالی را مطرح کردند و آن این بود که آیا داوران فوتبال کارت‌های قرمز را بیشتر به افراد رنگین‌پوست می‌دهند تا افراد با پوست روشن؟

محققان با یک شرکت جمع‌آوری‌کننده داده‌های ورزشی مشورت کردند که این شرکت آماری را از مسابقات واقعی استخراج می‌کند. این داده‌ها سپس به 29 تیم متشکل از محققان داده شد و آن‌ها داوطلب شدند زمان خود را در اختیار این پروژه قرار دهند.

از هر یک از تیم‌ها خواسته شد از همان داده‌هایی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده استفاده کنند و این که در این زمینه محدودیتی ندارند. هر تیم‌ نتایج خود به همراه شیوه‌های مورد استفاده برای رسیدن به این نتیجه را برای دو دانشمند ارسال کرد.

سپس به هر یک از تیم‌های تحقیقاتی سندی داده شد که تمامی متدولوژی‌های به کاررفته توسط تیم‌ها را به صورت طرحواره خلاصه می‌کرد اما این سند فاقد نتایج بود. از تیم‌ها خواسته شد که این متدولوژی‌ها را ارزیابی کنند و بازخوردی از آن‌ها را ارائه دهند.

هر تیم تحقیقاتی تمامی ارزیابی‌ها و بازخوردها را دریافت کرد و به آن‌ها این شانس داده شد تا یافته‌های اولیه‌ خود را تغییر دهند. سپس در نهایت، از تمامی تیم‌ها دعوت به عمل آمد تا در یک تبادل از طریق ایمیل برای به بحث گذاشتن متدولوژی‌ها و نتایج شرکت کنند.

پس از آن‌ به تیم‌ها شانس دیگری برای اصلاح نتایج‌شان داده شد و در نهایت یک سند نهایی به آن‌ها ارائه شد که حاوی نوعی توافق گروهی در مورد سوال اصلی بود.

نتیجه این بود که 20  تیم‌ تحقیقاتی دریافتند داشتن رنگ پوست تیره‌تر در واقع به گرفتن کارت‌های قرمز بیشتری منجر می‌شود اما نظر محققان تا حد زیادی بر روی میزان شایع‌بودن این موضوع متغیر بود. توافق گروهی این بود که افراد رنگین پوست 1.3 برابر افراد د ارای پوست روشن، بیشتر امکان دارد از داورها کارت قرمز بگیرند.

در حالی این رقم به خودی خود اهمیت دارد، این آزمایش نشان داد استفاده از جمع‌سپاری منجر به دریافت پاسخ‌های دارای تامل بیشتر از جانب محققان می‌شود و دانشمندان معتقدند این موضوع کمتر به انتشار نتایج نمایشی می‌انجامد.

این پژوهش در مجله Nature ارائه شد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا