خطرات استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های دوست یابی

کمپانی  بزرگ کامپیوتری IBM  که یکی از قدیمی ترین و پیشرو ترین شرکت های فعال در حوزه علوم کامپیوتری است به تازگی پژوهش هایی در باره امنیت شبکه های اجتماعی و دوستیابی در اینترنت انجام داده است . این شرکت در پی تحقیقات گسترده خود در این رابطه ، به کاربران اینترنت اخطار داد که بیش از شصت و سه درصد از سایت ها و اپلیکیشن های دوستیابی موسوم به  dating apps دارای پتانسیل بالایی جهت هک شدن کاربران در حملات سایبری و فعالیت هکر ها است . بر اساس این مطالعات ، در بیشتر این سایت ها و نرم افزار های کاربردی ارائه شده در این حوزه ، هکر ها با نفوذ به شبکه ، اقدام به در اختیار گرفتن کنترل وب کم و میکروفون سیستم های کامپیوتری کاربران کرده و به راحتی به اطلاعات و مدارک موجود در رایانه های این افراد دسترسی پیدا خواهند کرد .

در این پروژه پژوهشی ، کارشناسان شرکت آی بی ام اقدام به بررسی و آنالیز بیش از چهل و یک سایت مشهور و مورد استفاده دوستیابی در بخش های مختلف دنیا کرده و بر این اساس مشخص شد تنها در بخش نرم افزار های آندروئدی این حوزه ، بیش از 60 درصد سایت ها فاقد امنیت کافی برای حفظ اطلاعات کاربران خود هستند .

Online dating یا دوستیابی شبکه ای ؛ نوعی تشکیلات ارتباط اجتماعی و دوستیابی مجازی است که به افراد این امکان را می دهد تا از طریق اینترنت با سایر افراد دارای سلایق و ویژگی های مشترک ، ارتباط برقرار کنند .  معمولا سایت ها و نرم افزار های اجرائی دوستیابی ، افراد عضو و کاربران خود را ملزم به ارائه اطلاعات شخصی خود کرده و به آن ها اجازه دسترسی به اطلاعات و تصاویر سایر اعضا را می دهند ، در حالی که  این افراد ممکن است یکدیگر را نشناخته و مایل به دسترسی سایر افراد به این اطلاعات نباشند .

در این سایت ها امکان ارتباط ویدئوئی و صوتی نیز بین افراد عضو وجود داشته و برخی از آن ها از اعضای خود حق عضویت گرفته و گروهی نیز به صورت رایگان خدمات خود را ارائه داده و با استفاده از تبلیغات درآمد زائی می کنند .

در پایان باید خاطر نشان کرد که به اعتقاد کارشناسان ، حضور گروه زیادی از مردم که داوطلبانه اطلاعات و تصاویر خود را در این سایت ها قرار می دهند ، آن ها را به هدفی ایده آل برای هکر ها و طراحان حملات سایبری تبدیل کرده است .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا