مزارع متروکه خوزستان منشاء گرد و غبار

احمد سیاحی روز یکشنبه در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک که با حضور مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تصریح کرد: منشاء بخشی از توفان های گرد و خاک در خوزستان خشکسالی است اما بخش دیگر مربوط به اراضی روستائیانی است که به دلیل نبود آب برای کشاورزی زمین های خود را ترک و به شهرها مهاجرت کرده اند.
وی افزود: در اهواز 450 هزار نفر حاشیه نشین هستند که این افراد به دلیل نبود رونق کسب و کار در محل زندگی خود به مرکز استان مهاجرت کرده اند.
سیاحی اضافه کرد:تالاب هورالعظیم که روزی منبع اقتصادی مهمی در استان بوده اکنون از بین رفته است.
وی افزود: خوزستان در اقتصاد نفتی کشور حرف اول را می زند و هر زمان که این استان رونق اقتصادی داشته در کشور نیز بازتاب داشته است با این حال خوزستان از نظر مشکلات زیست محیطی نیز رتبه نخست کشور را دارد.
سیاحی اضافه کرد: وقتی در یکی از استان های کشور یک دریاچه خشک می شود اطلاع رسانی وسیع صورت می گیرد و عزم و اجماع بین المللی برای حل مشکل اتفاق می افتد و در استان دیگری به دلیل آلودگی یک رودخانه عزم جدی صورت می گیرد، ولی در خوزستان این توجه ملی به بحران های زیست محیطی وجود ندارد.
وی با اشاره به تالاب های در حال نابودی خوزستان اظهار کرد: تالاب های خوزستان بین المللی هستند و معاهدات بین المللی درباره آنها حاکم است و رسالت بین المللی ما حکم می کند از آنها حفاظت کنیم.
سیاحی تصریح کرد: خوزستان در گذشته با داشتن رودهای پرآب 33 درصد از سهم آب های جاری کشور را به خود اختصاص می داد اما به دلیل دخل و تصرف در منابع آبی و عدم جامع نگری درباره آب و عدم اولویت بندی در کشور شاهد کمبود آب در رودخانه های پرآب استان هستیم.
وی اضافه کرد: متوسط دبی رودخانه کارون به عنوان پرآب ترین رود کشور در گذشته 450 مترمکعب برثانیه بوده که اکنون به 170 مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.
این مقام استانی گفت: بر اساس مطالعاتی که 52 سال پیش توسط یک شرکت سوئدی انجام شده بود برای داشتن آب با شوری (EC) چهار هزار میکروموس در منطقه چوئبده آبادان باید حداقل دبی آب کارون در مقطع اهواز 230 مترمکعب بر ثانیه باشد اما می بینیم این مساله رعایت نشده است.
وی توفان های گرد و غبار را از مشکلات جدی خوزستان دانست و تصریح کرد: ورود پساب ها و زهاب های کشاورزی به رودها و خلیج فارس مشکل ساز شده است.
معاون استاندار خوزستان همچنین از نبود جامع نگری در احداث صنایع بزرگ در کشور انتقاد کرد و افزود: صنایع فولاد و پتروشیمی باید در کنار دریای آزاد ساخته می شد.
وی وجود 130 کیلومتر سواحل در خوزستان را یادآور شد و تاکید کرد: حفظ و حراست از خلیج فارس وظیفه ملی و دینی ماست و این منابع طبیعی مربوط به نسل های آینده است که باید حفاظت شود.
سیاحی با بیان اینکه خوزستان در چالش های زیست محیطی رتبه نخست کشور است، تدوین بسته و طرح جامع برای رفع مشکلات زیست محیطی این استان را خواستار شد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات رودها، تالاب ها و ساحل و ریزگردها مردم خوزستان را اذیت کرده است اظهار کرد: نمی توانیم به مردم بگوییم این استان قطب اقتصادی و نفتی و درآمدی کشور است اما نمی توانید در آنجا زندگی کنید.
به گفته وی، همیشه در دنیا بهترین مراکز جمعیتی مناطقی است که رونق اقتصادی دارند اما در اینجا برخلاف این مساله است.
سیاحی در ادامه تاکید کرد: اهرم های اجرایی سازمان محیط زیست باید قوی تر شود و همانند دیگر کشورها از بالاترین قدرت اجرایی برخوردار شود.
وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست برای ما اهمیت دارد، گفت: استانداری با ایجاد هیچ صنعتی بدون مجوز محیط زیست موافقت نکرده است.
نخستین نمایشگاه مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک، امروز یکشنبه در نمایشگاه بین المللی اهواز گشایش یافت. 
به گزارش ایرنا، این نمایشگاه تا 23 مهر دایر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا