گزارش پرتاب ماهواره DSCOVR توسط راکت فالکون 9

سینا پرس : همزمان با برطرف شدن مشکلات فنی و مساعد بودن شرایط آب و هوائی ، یک راکت فالکون 9 که به شرکت فضائی SpaceX تعلق دارد ، ماهواره هواشناسی و تحقیقاتی DSCOVR را از پایگاه فضائی فلوریدا به مدار زمین منتقل کرد . این ماهواره وظیفه مشاهده و رصد خورشید را به منظور شناسائی طوفان های بالقوه خطرناک خورشیدی دارد .

گفتنی است شرکت خصوصی اسپیس ایکس علی رغم تجربه های شکست خورده پیشین ،  امیدوار بود در این ماموریت ، پس از انجام مرحله نخست ، راکت فضا پیما به زمین بازگشته و روی صفحه طراحی شده بر روی اقیانوس فرود آیند تا بتوان از این راکت در ماموریت های بعدی نیز استفاده کرد .

گفتنی است این عملیات علی رغم بالا بودن سطح آب دریا با موفقیت انجام شده و راکت فوق توانست با استفاده از ترمز های طراحی شده ، به ارامی بر روی سطح تعبیه شده فرود آمده و در اقیانوس سقوط نکند .  در همین راستا الون ماسک Elon Musk مدیر و بنیان گذار شرکت فضائی اسپیس ایکس در پیامی که از طریق توئیتر منتشر شد اعلام کرد : " خوشبختانه راکت به آرامی و به خوبی طی زمان بندی ده دقیقه ای به صورت عمودی  فرود آمد و در این موضوع ، صاف بودن هوا و غیر متلاطم بودن دریا نیز بسیار تاثیر گذار بود . "

شایان ذکر است که در این عملیات ، راکت فضاپیمای فوق ماهواره پژوهشی – هواشناسی DSCOVR را در فاصله 852 هزار مایلی( برابر با 1 میلیون و 371 هزار کیلومتر)  کره زمین در مدار قرار داده و در ادامه ، این ماهواره با استفاده از موتور های تعبیه شده ، خود را به فاصله 930 هزار مایلی ( برابر با 1 میلیون و 496 هزار کیلومتر ) زمین رسانده و ماموریت خود را آغاز خواهد کرد . پیش بینی می شود این عملیات در حدود 110 روز به طول خواهد انجامید .

این ماهواره قادر است ، طوفان های شدید خورشیدی را یک ساعت پیش از وقوع آن ها شناسائی کرده و به مرکز کنترل زمینی خود اطلاع دهد . طوفان های شدید خورشیدی می تواند به ماهواره ها آسیب رسانده و موجب بر هم خوردن شبکه تعیین موقعیت جهانی GPS شده و در ارتباطات رادیوئی سطح زمین اختلالاتی ایجاد کند . این ماهواره همچنین دارای سنسورهائی جهت بررسی سطح زمین به منظور مطالعه فوران های آتش فشانی ، پیش بینی وقوع سیل و خشکسالی است . طراحی ماهواره فوق به گونه ای است که در فاصله زمانی هر دو ساعت یکبار از سطح زمین عکسبرداری کرده و آن را به مرکز کنترل و هدایت خود از طریق اینترنت ارسال می کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا