شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران راه اندازی می شود

 امیرعلی حمیدیه در نخستین جلسه شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند نافد درباره راه اندازی مرکز ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع متمرکز شدن مراکز پذیره نویسی اهداء سلول های بنیادی، فراخوانی برای طراحی نرم افزار داده های مربوط به اهدا کنندگان سلول های بنیادی و بانک های خون بند ناف اعلام شد.

وی با بیان اینکه اکنون برنده این فراخوان مشخص شده است، افزود: در همین راستا به زودی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران راه اندازی خواهد شد.

حمیدیه از تشکیل زیرمجموعه‌های شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

وی خاطر نشان کرد: زیر مجموعه های شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف از جمله کمیته ثبت HLA، کمیته بانک های خون بند ناف و کمیته فرهنگی تشکیل می شود تا وظایف محوله این شورا را عملیاتی کند.

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف در نخستین جلسه این شورا  گفت: با پیگیری های مداوم وزیر بهداشت در ارتباط با طرح تحول سلامت کشور، آیین نامه ای در ۱۸ ماده به استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در راستای ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین وابلاغ شد.

وی ادامه داد: این آیین نامه به منظور ساماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استانداردسازی، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت های مراکز پذیره نویسی اهداء سلول های بنیادی ابلاغ شد و این شورا نیز در همین راستا تشکیل شد. 

در ادامه دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون و نایب رئیس شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف در ارتباط با ضرورت تشکیل  این شورا گفت: مراکز پذیره نویسی در کشور ما بدون هماهنگی و برنامه شکل گرفته اند. 

وی با اشاره به تعدد مراکز مختلف پذیره نویسی تشکیل شده در کشور اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا آمار و اطلاعات این مراکز را جمع آوری کنیم زیرا در حال حاضر به شکل مستقیم با دیگر مراکز دنیا ارتباط برقرار می کنند که در صورت ادامه این وضعیت با چالشی جدی مواجه خواهیم شد.

به گفته پورفتح الله به این شکل که هر فرد برای جستجو در بانک های اطلاعاتی باید به بانک های مختلفی مراجعه کند، با توجه به تعدد آن ها مشکل عمده ای پیش رو خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه ما جلسات متعددی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم و دستور تدوین آیین نامه و شورایی که این شورا هم وظیفه نظارت از طرف وزارتخانه و هم اقدامات مرتبط با سیاست گذاری، نظارت و تدوین دستورالعمل های مرتبط با مراکز پذیره نویسی HLA و بانک های خون بند ناف را به عهده داشته باشد صادر شد. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به تشکیل دبیرخانه ای به منظور متمرکز کردن اطلاعات مراکز پذیره نویسی گفت: این مراکز به نام شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران عمل می کند و اطلاعات مراکز وارد یک پایگاه داده می شود که تمامی داده های مربوط به اهدا کنندگان سلول های بنیادی و بانک های خون بند ناف وارد این پایگاه داده می شوند، در این صورت بیمار می تواند به شکل متمرکز جستجو را انجام دهد. 

در ادامه بهروز غارثی فرد، مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئول آزمایشگاه پیوند درمانگاه شهید مطهری نیز در این زمینه به بررسی وضعیت موجود اهدا کنندگان در شهر شیراز پرداخت و گفت: این مرکز طبق بند ۱۷ آیین نامه ابلاغ شده از سوی وزیر در حال تطبیق خود با آیین نامه شورا است.

اردشیر قوام زاده،رییس مرکز هماتولوژی و آنکولوژی ایران نیز با رد موضوع رشد مراکز خصوصی بانک بند ناف اظهار کرد: سلول های بنیادی که در زمینه بانک های خون بند ناف استفاده می شوند باید از نظر استاندارد بودن مورد بررسی قرار گیرند، در غیر این صورت باید از فعالیت این مراکز جلوگیری به عمل آید.

بهنوش زارع، نماینده سازمان غذا و دارو نیزدر این جلسه خاطر نشان کرد: مراکز مرتبط با بانک های خون بند ناف باید با سازمان غذا و دارو برای استانداردسازی همکاری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا