ایجاد فضای رقابتی باعث حمایت صنعت از فعالیت های دانش بنیان می شود

مهندس پرویز کاظمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم حمایت صنایع مختلف از پژوهش های کاربردی و فعالیت های دانش بنیان، گفت: در کشور ما یک افتراق و جدایی بین صنعت و مباحث بنیادی وجود دارد. به این معنا که ما در علم پیشرفت کردیم اما نتوانستیم این پیشرفت را به عرصه صنعت وارد کنیم. این باعث می شود که در بخش دانش بنیان رشد داشته باشیم اما این رشد اثری در اقتصاد کشور نداشته باشد.

کاظمی تاکید کرد: اگر منابعی که برای رشد تکنولوژی و تولیدات دانش بنیان در نظر می گیریم، برای تولید انبوه به کار گرفته نشود، برای ما تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی، خاطرنشان کرد: اگر به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نگاه کنید، می بینید که بخش قابل توجهی از بودجه خود را به بحث R&D اختصاص می دهند که در حقیقت بخشی از این بودجه R&D صرف فعالیت های دانش بنیان می شود. بنابراین ما باید به گونه ای حرکت کنیم که بخشی از بودجه ناخالص ملی را به این بحث اختصاص دهیم. چراکه یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورها در جهان، میزان بودجه ای است که در آن کشور به بحث فعالیت های دانش بنیان اختصاص می یابد.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: اگر قرار است که پژوهش هایی در کشور انجام شود و نتایج آن در کتابخانه ها باقی بماند، این فایده ای برای کشور ندارد. پس می بایست این پژوهش ها را عملیاتی کنیم. مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که صنعت ما با بحث های پژوهشی فاصله دارد و این فاصله باعث می شوند که روند رشد و توسعه کشور کند شود. با توجه به پیشرفت سریعی که در عرصه تولید علم در دنیا وجود دارد، اگر ما بخواهیم با این روند حرکت کنیم، ممکن است وقتی به سراغ این دستاوردهای علمی برویم که تاریخ انقضای آن فرا رسیده باشد. یعنی هم هزینه ای را صرف فعالیت های دانش بنیان می کنیم و هم نتیجه ای از آن حاصل نمی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مواردی که در کشور ما زیاد اتفاق می افتد، عدم توازن نیروی انسانی است. به این معنا که ما افراد با تحصیلات بالای زیادی داریم، افراد تحصیل نکرده زیادی داریم، بنابراین یک ارتباط باید بین این دو وجود داشته باشد که متاسفانه در این زمینه مشکل داریم. به فرض شما مهندس زیاد دارید، کارگر هم زیاد دارید اما تکنیسین کافی در اختیار ندارید. این باعث می شود که نه مهندس، زبان کارگر را بفهمد و نه کارگر، زبان مهندس را. در مباحث دانش بنیان هم این موضوع را می بینیم. یعنی رشد علمی خوبی داریم و پژوهش های خوبی در کشور انجام می شود اما اینها عملیاتی نمی شود.

اگر ما در قالب قانون اساسی حرکت کنیم و حمایت لازم از بخش خصوصی به عمل آید، یک رقابت سالم و سازنده اتفاق می افتد که این رقابت باعث می شود هزینه های صورت گرفته برای فعالیت های تحقیقاتی و دانش بنیان، به اجبار وارد عرصه صنعت و اقتصاد کشور شود.          

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا رقابتی شدن اقتصاد و صنعت، می تواند صنعت را به سمت حمایت از پژوهش و فعالیت های دانش بنیان، سوق دهد؟ گفت: ما در کشورمان سه نوع اقتصاد داریم؛ اقتصاد تعاونی، اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی. متاسفانه بخش دولتی از بعد از انقلاب رشد کرده است. با وجود تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری صنایع دولتی برابر اصل 44 قانون اساسی، همیشه ایشان از روند اجرای آن، اظهار نارضایتی کرده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بخش دولتی همیشه خود را بی نیاز از رقابت می بیند؛ از پیمانکاری های بزرگ گرفته تا محصولات تولیدی. اگر نیاز به رقابت احساس شود که آن هم در گروی حمایت هدفمند و جهت دار از بخش خصوصی است، قاعدتا سرمایه گذار برای مراقبت از سرمایه اش، به سمت تولید محصولات با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر حرکت می کند. اینها خروجی همان فعالیت های دانش بنیان است و بخش خصوصی برای آنکه خود را حفظ کند، ملزم به رعایت این چهارچوب در عرصه رقابت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما در قالب قانون اساسی حرکت کنیم و حمایت لازم از بخش خصوصی به عمل آید، یک رقابت سالم و سازنده اتفاق می افتد که این رقابت باعث می شود هزینه های صورت گرفته برای فعالیت های تحقیقاتی و دانش بنیان، به اجبار وارد عرصه صنعت و اقتصاد کشور شود.          

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا