شایع‌ترین علل نابینایی در جهان

دکتر رضا زارعی با توجه به فرا رسیدن روز جهانی بینایی، در گفت‌وگو با آنا، عنوان کرد: آب مروارید اولین و آب سیاه دومین علت نابینایی قابل پیشگیری در جهان است که آب سیاه در آمریکا هم چنان اولین علت نابینایی است. این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم، افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود 70 میلیون نفر در جهان در سال 2010 به آب سیاه مبتلا هستند که پیش بینی می‌شود این آمار در سال 2020 به 90 میلیون نفر برسد که البته اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

وی یادآور شد: حدود 13 میلیون نفر به دلیل بیماری آب سیاه دچار نابینایی دو طرفه (دو چشم) شده‌اند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: آب سیاه و آب مروارید اگر به موقع، خوب و دقیق مورد معاینه قرار بگیرد به راحتی قابل تشخیص و درمان است اما اگر موجب نابینایی شود بار اقتصادی زیادی به مردم و جامعه وارد می‌کند.

زارعی یادآور شد: عوامل دیگری مانند افزایش سن در بروز نابینایی نقش دارند که این موارد نیز با معاینه مداوم چشم قابل پیشگیری است. افزایش سن و قرار گرفتن در برابر اشعه‌ها موجب ایجاد تغییراتی در شبکیه می‌شود که موجب کم بینایی و نابینایی می‌شود به همین دلیل استفاده از عینک آفتابی و معاینات مداوم چشم به افراد مسن توصیه می‌شود.

این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم درباره دوره‌های معاینه چشم، گفت: افراد در سنین 40 تا 50 سال باید سالانه برای معاینه چشم مراجعه کنند و اگر دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و یا در خانواده خود سابقه ابتلا به آب مروارید و یا آب سیاه را دارند، باید دو بار در سال برای معاینه چشم مراجعه کنند.

گفتنی است هر سال دومین پنجشنبه ماه اکتبر روز جهانی بینایی نامگذاری شده که امسال مصادف با امروز، 16 مهرماه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا