آغاز همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و مدرسه مطالعات عالی سوربن

مدیران و مسوولان مدرسه مطالعات عالی سوربن با حضور در بنیاد ملی علم ایران با دکتر نصرت اله ضرغام رییس و دکتر محمد مومنیان مدیر بخش ارتباطات علمی و روابط بین الملل این بنیاد دیدار کردند.

در این نشست راه های همکاری مشترک بین بنیاد ملی علم ایران و مدرسه مطالعات عالی سوربن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در آینده ای نزدیک همایشی مشترک توسط هر دو طرف برگزار و زمینه همکاری های بیشتر فراهم شود.
رییس بنیاد ملی علم ایران با ارایه تاریخچه ای از همکاری های علمی ایران با دیگر کشورها، به معرفی ساختار، حمایت ها و فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور پرداخت و به سیاست های اساسی صندوق مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های علمی و مالی داخل و خارج از کشور اشاره کرد.
دکتر بوست، رییس مدرسه مطالعات عالی سوربن فرانسه نیز به معرفی این موسسه و فعالیت های تحقیقاتی این مرکز پرداخت.
رییس این مرکز عالی تحقیقاتی اظهار کرد: مدرسه مطالعات عالی سوربن می تواند در زمینه های متعددی با دانشمندان ایرانی همکاری داشته باشد.
مدرسه مطالعات عالی سوربن در سال 1868 میلادی تاسیس شده است. این مدرسه نهادی دانشگاهی-پژوهشی در پاریس است که از جمله معتبرترین موسسات آموزشی فرانسه و جهان به شمار می آید. بیش از 260 استاد و حدود 2500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در سه حوزه اصلی علوم حیات و زمین، تاریخ و زبان شناسی تاریخی و مطالعات دینی فعالیت می کنند.
چندین نفر از دانشمندان نامدار فرانسوی در مدرسه مطالعات عالی سمت استادی دارند. از میان افرادی که حوزه پژوهشی آنها با شرق شناسی و ایران شناسی مرتبط بوده است می توان از امیل بنونیست، ژرژ دومزیل، هانری کربن، لویی ماسینیون و ژان دومناش یاد کرد.
اکنون 11 کرسی مدرسه مطالعات عالی به زبان، فرهنگ و ادیان پیش و پس از اسلام اختصاص دارد که از آن جمله می توان به کرسی اسلام معاصر، کرسی تفسیر و الهیات شیعه، کرسی عرفان اسلامی، کرسی باستان شناسی جهان اسلام، کرسی فقه و عقاید اسلامی، کرسی فلسفه اسلامی، کرسی تاریخ و زبان شناسی تاریخی ایران باستان، کرسی مطالعات مانوی و گنوسی، کرسی زبان شناسی هند و اروپایی، کرسی دنیای ایلامی و هخامنشی و کرسی ادیان ایران باستان اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا