نابودی میلیون ها کتاب نفیس در پی آتش سوزی در مسکو

سینا پرس : بر اساس گزارش منابع رسمی ، کتابخانه موسسه اطلاعات علوم اجتماعی مسکو Institute for Information on Social Sciences که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کتابخانه های روسیه محسوب می شود به دلیل آتش سوزی گسترده ای که در ماه گذشته میلادی ( ژانویه ) در آن روی داد ، بیش از پانزده درصد از گنجینه کتاب های خود را از دست داده که این میزان خسارت برابر با دو میلیون و سیصد هزار نسخه کتاب است.

این اتفاق دقیقا دو هفته پیش و در تاریخ سی ام ژانویه رخ داده و در آن بخش بزرگی از کتابخانه مسکو در آتش سوزی که مهار آن به مدت 25 ساعت به طول انجامید ،  نابود شد . در همین زمینه ولادیمیر فورتوف Vladimir Fortov ، مدیر آکادمی علوم روسیه از این رویداد به عنوان یک حادثه چرنوبیل فرهنگی یاد کرده و میزان خسارات و آسیب های فرهنگی این حادثه را با حادثه انفجار تاسیسات اتمی چرنوبیل در سال 1986 میلادی مقایسه کرد .

گفتنی است در مخزن این کتابخانه بیش از ده میلیون جلد کتاب وجود دارد و برخی از این کتاب ها ، نسخه های منحصر به فرد و نایابی هستند که قدمتی برابر با قرن شانزدهم میلادی دارند  و همچنین این کتابخانه دارای مجموعه نفیسی از اسناد سازمان ملل متحد ، گزارش های کنگره آمریکا در سال 1789 و مدارکی از پارلمان انگلستان در سال 1803 میلادی است . علاوه بر این موارد ، بیش از 45 هزار رساله و آثار پژوهشی منحصر به فرد نیز در این کتابخانه نگهداری می شده است .

شایان ذکر است که در این کتابخانه اقدامات حفاظتی و مرمتی پیشرفته ای برای حفظ این آثار ارزشمند پیش بینی شده بوده و برای نمونه تنها 985 هزار جلد از این کتاب ها که نیاز به نگهداری در فضائی خشک و با رطوبت پائین را داشتند به سالن های خاصی با این ویژگی ها منتقل شده و 3 میلیون جلد از این کتاب ها نیز به منظور جلوگیری از فساد و تجزیه شدن در حالت منجمد قرار دارند .

هنوز آمار دقیقی از آثار و کتاب های ارزشمندی که در این حادثه آتش سوزی از بین رفته اند منتشر نشده است و میزان خسارات وارد شده به کنجینه ارزشمند کتب نایاب این مجموعه در دست بررسی است . گفتنی است این کتابخانه در اسل 1918 تاسیس شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا