جشن تولد 20 سالگی کشف نخستین سیاره فرامنظومه شمسی

20 سال پیش در چنین روزهایی بود که سیاره 51 Pegasi b کشف شد. شناسایی این سیاره یکی از نقاط عطف فراموش نشدنی در اخترشناسی دوران معاصر به شمار می آید و به نوعی می توان گفت دنیا را برای پذیرش این باور که شاید در گوشه ای از عالم چیزی به نام «حیات فرازمینی» وجود داشته باشد، آماده کرد.

از آن تاریخ تاکنون بیش از 1800 سیاره فرامنظومه شمسی شناسایی شده است و از این میان بیش از یکهزار مورد از این سیارات توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده اند.

به عقیده اخترشناسان، مطالعه سیارات فرامنظومه شمسی درک انسانها از قوانین حاکم بر مکانیسم های موجود در سراسر کهکشانها دگرگون ساخته است.

همچنین این کشفیات موجب شده تا به این باور برسیم که منظومه شمسی مجموعه ای متفاوت و منحصربفرد در گوشه ای از کهکشان راه شیری محسوب می شود.

پروژه 20 ساله کشف انبوه سیارات فرامنظومه شمسی بازگوکننده واقعیت مهم دیگری نیز بوده است: سیاره زمین در فاصله ای ایده آل از خورشید قرار گرفته تا حیات گونه های زیستی موجود در آن روند روبه رشد مناسبی را پشت سر بگذارند.

در عین حال به نظر می رسد همزمان با توسعه تجهیزات عرصه اخترشناسی، شمار بیشتری از سیارات فرامنظومه شمسی شبیه به زمین شناسایی شده و احتمال وجود حیات در آنها مورد بررسی قرار گیرد.