جراحی کاهش وزن باعث ایجاد میل به خودکشی می شود

طبق آخرین تحقیقات انجام شده توسط محققان کانادایی افرادی که تحت عمل های جراحی برای از میان بردن چاقی و اضافه وزن خود قرار می گیرند 2 الی 3 سال بعد از عمل جراحی  پتانسیل بروز رفتارهایی همچون خودکشی در آن ها بوجود می آید.

در این تحقیق محققان بیش از 8800 نفر از افرادی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفته بودند را زیر نظر گرفتند و وضعیت آن ها را به مدت 3 سال بعد از عمل جراحی کنترل نمودند.طبق نتایج حاصله 62 گزارش خودکشی طی 3 سال قبل از عمل جراحی و 96 گزارش در 3 سال بعد از این عمل به مراکز درمانی ارائه شده است که این مطلب حاکی از افزایش 54 درصدی آمار خودکشی میان این افراد است. یکی از انواع شایع این خودکشی ها مصرف بیش از اندازه دارو که در 115 گزارش خودکشی به چشم می خورد است.

بیشتر کارشناسان معتقدند عمل های جراحی موسوم به باریاتریک که طی آن اندازه معده شخص بیمار کوچک تر می شود باعث بهبود وضعیت سلامتی افرادی شده که از چاقی مفرط رنج می برند. البته لازم به ذکر است که این تحقیق اولین تحقیقی نبوده که نشان دهنده افزایش خطر خودکشی بعد از انجام عمل جراحی کوچک ساختن معده است. به گفته دکتر جونید بهاتی اپیدمیولوژیست دانشگاه تورنتو و نویسنده این مقاله طی مطالعاتی که پیش از این توسط محققین به انجام رسید مدارکی دال بر افزایش خطر خودکشی در افرادی که تحت عمل های جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند بدست آمد. اما هیچ کدام از تحقیقات مذکور بیماران مورد آزمایش را قبل و بعد از عمل مورد بررسی قرار نداده بودند. در تحقیقات اخیر محققان با زیر نظر گرفتن شخص بیمار توانستند تا همان گونه که دلخواه آن ها بوده بیمار را کنترل کنند و این کار بسیاری از متغییر ها همانند ژنتیک و تغییرات در ویژگی های شخصی را به طور کلی حذف نمود. بهاتی می افزاید با وجود بالا بودن میزان این افزایش و شدت آن میان افرادی که بعد از عمل جراحی به خود کشی دست می زنند تعداد بیمارانی که تحت تاثیر این اتفاق قرار می گیرند بسیار انگشت شمار بوده و در حدود 1 الی 2 درصد کل بیماران است. به گفته محققان آمار های کنونی در این زمینه با توجه به مراجعه های انجام شده به مراکز درمانی ثبت شده اند و نرخ واقعی خود کشی ها به احتمال بسیار زیاد دست پایین فرض شده اند. مطالعات پیشینی که در این زمینه به انجام رسیده است عوامل متعددی را به عنوان دلایل بروز این اتفاق عنوان می کنند. به عنوان مثال بالا رفتن استرس و اضطراب و تغییرات بوجود آمده در هورمون ها که همگی از عوارض عمل جراحی هستند مهمترین دلایل بروز چنین اتفاقاتی در میان بیماران است. علاوه بر این انجام این عمل جراحی باعث می شود تا نحوه تجزیه الکل در بدن انسان دست خوش تغییر شود و و لازم به ذکر است که الکل موانعی که باعث می شود تا انسان دست به خود کشی بزند را به شدت کاهش می دهد.

عمل جراحی لاغری و کاهش وزن به طور کلی عمل مطمئن و بی خطریست اما بیمار می باید از عوارض احتمالی آن آگاه باشد. گفتنی است که هم اکنون بسیاری از عمل های باریاتریک نیازمند گذراندن دوره های روان شناسی و سنجش صحت سلامت ذهنی پیش از انجام عمل جراحی هستند. روانشناسان با زیر نظر گرفتن سلامت ذهنی فرد فاکتورهای خطرپذیری در وی همانند مصرف بیش از حد الکل را مورد بررسی قرار می دهند. مطابق نتایج بدست آمده بیشتر خودکشی های گزارش شده در میان افرادی روی داده که تا 5 سال قبل از عمل جراحی خود سوابق اختلال در سلامت ذهنی را تجربه کرده بودند. اما محققین همچنان تاکید دارند که بیشتر حوادث روی داده در 2 الی 3 سال بعد از عمل جراحی روی داده که همین امر نشان دهنده اهمیت تحت نظر گرفتن بیمار طی این دوران را نشان می دهد.

به گفته دکتر امیر غافری،متخصص جراحی از دانشگاه میشیگان تحت نظر گرفتن بیمار امری بسیار مهم به حساب می آید که متاسفانه این فرایند به شکل بسیار ضعیفی در حال انجام است و تنها شامل تحت نظر قرار دادن بیمار در سال اول بعد از جراحی می شود. اما این کنترل می باید برای مدت بسیار طولانی تری انجام شود و بیمار مورد نظر تحت کنترل و آزمایش های مختلف قرار گیرد. گفتنی است از علائم خودکشی می توان به صحبت کردن از علاقه به مرگ و احساس درمانده بودن و همچنین  تغییر در الگو های خواب اشخاص اشاره کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا