شن و ماسه هایی که تاکنون ندیده‌اید

زمانیکه با چشم غیر مسلح به ذرات شن نگاه می‌کنید همه ذرات را به یک شکل می‌بینید. این ذرات کوچک در رنگ‌ها‌ی مختلف، به عنوان پوششی در کنار دریا، ساحل و بیابان یافت می‌شوند. اما زمانی که با استفاده از میکروسکوپ به این ذرات نگاه می‌شود، همه آنها تغییر می‌کنند.

گری گرینبورگ، پژوهشگر موسسه نجوم دانشگاه هاوایی، در سال 1990 موفق به ساخت یک میکروسکوپ نوری سه بعدی شد و پس از آن، تصاویر جذابی با نمای نزدیک از ذرات شن تهیه کرد.

به تازگی او به کمک همکارانش کارول کیلی، استاد دانشگاه لهای و کیت کلوور مدیر برنامه‌های موزه علوم مینه سوتا کتابی از تصاویر ذرات شن تهیه کرده است.

کیلی در سال 2008 مطالعاتی در رابطه با ذرات گرد و غبار جمع شده در ماه در طول ماموریت‌های آپولو با همکاری ناسا انجام داد و در پایان این مطالعه تصاویر جذاب و دیدنی با استفاده از فناوری گرینبورگ تهیه کرد. کلوور ذرات شن سفید ساحلی را با استفاده از این فناوری بزرگ کرد و یک کار جالب و دوست داشتنی در زمین شناسی ارائه کرد.

عنوان این کتاب اسرار شن و ماسه بود و شامل یک سفر شگفت‌انگیز میکروسکوپی به دنیای شن‌ها و خصوصیات شگفت‌آور آنها و منشا تشکیل آنها بود.  ذرات شن ثبت شده در این کتاب به رنگ سفید خالص و رنگهای مختلف شبیه گوهر از تکه‌های کوچک عقیق و گارنت ساخته شده‌اند که در زیر میکروسکوپ همانند سنگ‌های نباتی به نظر می‌رسند. البته تصاویر زیادی از ذرات گرد و غبارماه وجود دارد که به رنگ‌های مختلف از سبز روشن تا نارنجی پررنگ دیده می‌‌شوند.

شن و ماسه دریاها

تصاویر این ذرات شن و ماسه که تا 120 برابر بزرگنمایی شده است از ورودی اقیانوس آرام که یکی از غنی ترین اکوسیستم‌های دریایی در جهان است گرفته شده‌ و شامل قطعاتی از صدف‌های اجدار یا یک قایق کوچک که توسط یخچال‌های طبیعی در زمان آخرین یخبندان در بین ذرات شن به گل نشسته است، می‌شود.

ذرات گرد وغبار، خاک نارنجی

این ذرات کوچک و شیشه‌ای نارنجی از یک چشمه آتشفشانی که حدود 8/3 میلیارد سال پیش در ماه فوران کرده است، ایجاد شده‌اند. فضانوردان آپولو این خاک نارنجی را در لبه دره تارئوس شناسایی کردند.

ذرات گرد و غبار شیار ماه

این نمونه‌ها در نزدیک محل فرود سایت 15 آپولو از یک دره عمیق که شیارماه نام دارد به صورت تخته سنگ‌های کلوخ مانند که حاوی موادی به رنگ سبز بود تهیه شده‌اند. پس از تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی مشخص شد که این تکه‌های شیشه‌ای حاوی مخلوطی از سیلیکون، آهن، منیزیم و اکسید کلسیم و مقادیر کمی تیتانیوم و سدیم هستند. پژوهشگران بر این باورند که این سنگ‌ها از یک چشمه آتشفشانی نشات گرفته‌اند.

ذرات گرد و غبار دریای آسایش

این ذرات که به صورت گوهرهای زیبا به نظر می‌رسند در نمونه‌های گرد و غبار جمع‌آوری شده از منطقه‌ای به نام دریای آسایش در ماه تهیه شده‌اند و ممکن است به صورت کریستال‌های بزرگ پیروکسن تشکیل شده باشند و با گذشت زمان دچار چندین شکستگی شده و ساختار درونی آنها اصلاح شده باشد.

جانداران ریز از بمبئی هند

این ذرات شن وماسه که جانداران ریز به صورت مارپیچی در داخل آنها قرار گرفته‌اند در شن و ماسه‌های سواحل بمبئی در هند و در دریای عرب در منطقه شمال غرب اقیانوس هند پیدا شده‌اند. دریای عرب یک بهشت بیولوژیک با گونه‌های جانوری و دریایی متنوع است. این ذرات برای تغذیه حلزون‌ها و ماهی‌های کوچک بسیار مهم هستند. این ذرات به سطح اب امده و سپس توسط جریان‌های موسمی و باد به ساحل اورده شده‌اند.

شن و ماسه‌های کوارتزی هیلتون هِد

این ذرات از منطقه هیلتون هِد کارولینای جنوبی در اقیانوس اطلس تهیه شده و عمدتا کوارتز هستند . منشا آنها از کوه‌های اپالاچی سرچشمه گرفته است و نشان دهنده سنگ بستر گرانیت و سنگ مرمر هستند. گرانیت از فلدسپات، کوارتز و دیگر مواد معدنی ساخته شده است.

شن‌های دریاچه بزرگ نمک

ذرات شن و ماسه دریاچه بزرگ نمک در ایالات یوتا نسبت به سایر ذرات شن و ماسه متفاوت هستند. این ذرات به شکل گوی‌های سفید و براق گرد در پیرامون قطعات معدنی یا مدفوع جاندارانی مثل میگو تشکیل شده‌ و به صورت دانه‌هایی در دریاچه‌های بسیار شور و کم عمق به صورت لایه لایه روی هم انباشته می‌شوند و همانند توپ‌های برفی که سطح زمین را پوشانده‌اند به نظر می‌رسند.