لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

 دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ششمین دوره جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که فارغ‌التحصلان سال 50 این دانشگاه گرد هم آمده بودند، با تاکید بر ضرورت حمایت دانشگاه‌ها از فارغ‌لتحیصلان خود، به وظیفه مهم راهبری و پروش آنان توسط دانشگاه برای کارآفرینی اشاره کرد و گفت:  دانشگاه‌های ما خود را مسئول فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌دانند و از زمانی که دانشجو دفاع می‌کند و کارت دانشجویی اش باطل می‌شود دانشگاه مسئولیتی نسبت به وی ندارد. در حالی‌که مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا، دانشگاه ها با به کارگیری فارغ التحصیلان در مراکز رشد و کمک به آن‌ها در ایجاد شرکت‌های نوپا، فرصت کارآفرینی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را برای آنان فراهم می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به این که دانشگاه‌ها از راه کمک به فارغ التحصیلان دانشگاهی خود در ایجاد شرکت های دانش بنیان، می‌توانند در بخشی از درآمد این شرکت ها سهیم بوده و خود را اداره کنند، اظهار کرد: دانشگاه های ما همچنان به درآمد دولتی و شهریه وابسته هستند، در حالی که دانشگاه های بزرگ و سرآمد دنیا، کم تر از 10 درصد به شهریه وابسته هستند و بخش عمده ای از درآمد خود را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده توسط دانشجویان و برآمده از دل مراکز رشد خود تامین می‌کنند.

نیروی انسانی، دارایی ارزشمندتر از منابع زیرزمینی

ستاری  با اشاره به این که نیروی انسانی جوان کشور از جمله فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهم‌ترین دارایی کشورمان هستند، بر لزوم فرهنگ‌سازی توجه به نیروی انسانی به عنوان ارزشی فراتر از منابع نفت و گاز تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی بزرگ ترین سرمایه کشورهاست و اگر با این دید به جوانان فارغ‌التحصیلمان بنگریم، دارای بزرگ‌ترین ظرفیت و دارایی هستیم که می‌توانند بیش از منابع هیدروکربنی برای کشورمان ثروت‌آفرین باشند.

وی افزود: نسل جدید کارآفرینان و صاحبان ثروت در دنیا جوانان زیر سی سال هستند ودر صورت هدایت و راهبری صحیح، نوآوری و خطرپذیری در جوانان به بهترین شکل تبلور می‌یابد.

توجه به فناوری‌های همگرا لازمه‌ی در دست داشتن آینده است

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به هم‌گرا شدن و درهم تنیده شدن علوم وفناوری‌های جدید، به لزوم تغییر نگرش ها و سرفصل‌های درسی اشاره کرد و گفت: علوم امروزی مانند قدیم قابل تفکیک و نگاه به شکل مستقل نیستند و فاصله علوم و فناوری‌ها نسبت به گذشته بسیار کم شده است . در چنین فضایی ضروری است دانشگاه‌ها به علوم وفناوری‌های جدید توجه داشته و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. در همین راستا، ستاد فناوری‌های همگرا (NBICS) زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.

ستاری، ارتباط و تعامل اساتید دانشگاه با دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و سوق دادن آنان به سوی مسیر صحیح نوآوری و ایجاد کسب و کار را از لازمه‌های تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: استارتاپ ها کاری است که به تازگی در دانشگاه‌ها شکل گرفته و اساتید دانشگاه با مشارکت و هدایت جوانان دانشگاهی در این رویدادها، می توانند آنان را در مسیر کارآفرینی راهبری کنند.

 رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین به فرآیند ارتباط و جذب نخبگان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: دارای ظرفیت بسیار عظیمی از نیروی انسانی متخصص در کشورهای خارجی هستیم و برای جذب و حضور اثرگذار این افراد در ایران تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است و بر همین اساس، تا کنون تعداد قابل توجهی از این افراد، نسبت به بازگشت و فعالیت در کشورشان ابراز علاقه کرده‌اند. هریک از این افراد قطعا ثروت ارزشمندی برای کشور خواهند بود و از طرفی، افرادی که علیرغم تمام شرایط دشوار، در کشورشان ماندند به فعالیت ادامه داده‌اند ارزشمند هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا