کلیات سعدی ثبت جهانی شد

در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی که از تاریخ ۴ الی ۶ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۴-۱۲ مهرماه ۱۳۹۴) در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شد، دو اثر جدید از ایران در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید. نشست شورای مشورتی بین‌المللی (IAC) به منظور بررسی و ارزیابی پیشرفت کلی برنامه و بررسی آثار پیشنهادی برای ثبت جهانی در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی برگزار شد.

اعضای شورای مشورتی بین‌المللی توسط مدیرکل یونسکو منصوب شده و وظیفه برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای برنامه حافظه جهانی را برعهده دارند.

۱۴ عضو این شورا به دلیل صلاحیت علمی و تخصص خود در زمینه حفاظت از میراث مستند منصوب می‌شوند.در نشست این شورا ۸۷ اثر از ۶۱ کشور برای ثبت جهانی پیشنهاد شده بودند که نهایتاً ۲ اثر پیشنهادی از جانب کشورمان به ثبت رسیدند. آثار ثبت شده ایران عبارتند از: کلیات سعدی و مسالک‌الممالک استخری.  مسالک الممالک استخری به طور مشترک از سوی ایران و آلمان در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ثبت این ۲ اثر مجموع آثاری که تاکنون از جانب ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیده است به ۹ اثر افزایش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا