مأموریت آزمایشی موفق تاکسی فضایی اروپا + تصاویر

به گزارش ایسنا، مجوز پرواز آزمایشی و بدون سرنشین این هواپیمای فضایی در ماه نوامبر 2014 صادر شده بود، اما بدلیل نگرانی‌هایی درخصوص مسیر پروازی، آژانس فضایی اروپا (ESA) زمان پرتاب را به تاریخ 11 فوریه (22 بهمن) موکول کرد.

موشک وگا حامل فضاپیمای آزمایشی IXV ساعت 13:40 به وقت گرینویچ (17:10 به وقت تهران) از مرکز فضایی گویان فرانسه در نزدیکی شهر کورو در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

این فضاپیمای پنج متری در ارتفاع 340 کیلومتری بالای زمین از موشک وگا جدا شد و در مدت 100 دقیقه پرواز آزمایشی، عملکرد بخش‌های مختلف و ابزار ناوبری آن مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

فضاپیمایIXV پس از جدا شدن از موشک به سرعت مافوق صوت بالغ بر 16 هزار کیلومتر در ساعت رسید؛ سپر حرارتی این فضاپیما از قابلیت تحمل حرارت تا 1700 درجه سانتیگراد برخوردار است.

در نهایت فضاپیمای اروپا با سرعت بالغ بر 27 هزار کیلومتر در ساعت وارد جو زمین شده و با کمک چتر نجات در اقیانوس آرام فرود آمد.

این پروژه در مدت پنج سال و با بودجه 225 میلیون دلاری محقق شده است و می‌تواند نویددهنده فضاپیماهای قابل استفاده مجدد برای مأموریت های فضایی آینده از جمله سفر به مریخ باشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) امیدوار است که از فضاپیمای IXV در برنامه تاکسی فضایی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و کاهش وابستگی به کپسول فضایی سایوز روسیه استفاده کند.

 

پرتاب موشک وگا حامل فضاپیمای IXV

 

 

پرتاب موشک وگا حامل فضاپیمای IXV

 

 

مراحل پرتاب تا فرود فضاپیمای IXV در اقیانوس آرام
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا