وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت

در هفت روز گذشته رخ دادهای قابل توجهی در عرصه های علمی و فن آوری روی داده است. در این گزارش هفتگی،از رباتی که با حرکات چشم انسان نقاشی میکند، و دستگاه تشخیص سرطان سینه، استفاده از حباب های آب در پزشکی، پیراهن هوشمندی که از کمر درد جلوگیری می کند و خانه های انعطاف پذیر معماران اسپانیایی صحبت خواهیم کرد.
 
رباتی که با حرکات چشم انسان نقاشی می کشد
این سیستم نقاشی در یک تحقیق مهندسی در جستجوی ابزاری برای کنترل اندامهای رباتیک ساخته شده است،به این معنا که چگونه ما می توانیم وقتی که در حال بازی هستیم ظرف ها را هم بشوریم. 
 
براین اساس تیم تحقیقاتی گروهی از محققان نرم افزاری به نام فناوری Gaze Spaceطراحی کرده اند. این نرم افزار سیستمی ساخته است که می تواند حرکات چشم شخص را ردیابی کند و آنها را به دستورات رباتیک تبدیل نماید. 
 
در این نرم افزار به سادگی و با استفاده از نگاه کردن می توان خط مستقیمی را از یک نقطه به نقطه دیگر ترسیم نمود. برای تغیر رنگ سه بار چشمک لازم است که با این کار قلم مو در حالت انتخاب رنگ قرار می گیرد و با خیره شدن می تواند رنگی را که لازم دارد انتخاب نماید. همچنین با سه بار چشمک زدن قلم مو دوباره به بوم نقاشی بر می گردد.
 
استفاده از حباب های آب در پزشکی 
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛محققان ژاپنی حباب های ریز موجود در آبرا برای نگه داری مواد غذایی و همچنین پاک کردن سطوح به کار می برند.
 
این حباب های بسیار کوچک که اندازه ی آنها از یک نانومتر هم کمتر است در آب شناورند و به تدریج بالاتر می آیند تا اینکه روی سطح آب شناور شوند. حباب های کوچک به اندازه ای ریز هستند که شناور بودن آنها به ندرت به چشم می آید. اما در آب معلق می مانند و این حالت باعث ماندگاری آنها به مدت طولانی در آب می شود و انتقال آنها را به سایر مناطق تسهیل می کند.
 
وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت   تصاویر
به عنوان نمونه برای تمیز کردن دستشویی های عمومی از این حباب ها استفاده می شود، به این صورت که آب دارای حباب های ریز به داخل لوله ها انتقال داده می شود و چون اندازه آنها کمی بزرگتر از مولکول های آب است میتوانند به داخل ریزترین منفذها نفوذ کرده و مانند یک مایع تمیز کننده آن را ضد عفونی نمایند.
 
در عرصه پزشکی نیز محققان در حال مطالعه هستند تا از این حباب ها برای ضد عفونی کردن و ترمیم زخم ها استفاده نمایند.
 
پیراهن هوشمندی که از کمر درد جلوگیری می کند 
وسسه Adela Health به تازگی پیراهنی را طراحی کرده است که با راهنمایی و کاربرد درباره چگونه نشستن، کمک زیادی در کاهش درد پشت و کمر افراد می کند.
 
درپیراهن TruPosture حسگرهای نانو قرار دارند و همچنین می توان این لباس را در ماشین لیاسشویی نیز شست.
 
وقتی حسگرها انحراف زیادی در خمیدگی و تکیه دادن کاربر را تشخیص دهند، علامت لرزشی را به نقاط خاصی از بدن می فرستد و از این طریق کاربر میداند که چگونه و کجا باید به صورت استاندارد بنشیند. به مرور زمان با نشستن به حالت استاندارد، ابتلا به درد و خستگی در کمر کاهش پیدا می کند.
 
وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت   تصاویر
 
کنترل جسمی و ارسال بازخورد در مرکز پیراهن قرار دارد و مانند حسگر های هوشمند نحوه قرار گرفتن بدن را زیر نظر دارد اما به جای جستجوی اطلاعات تناسب اندام در حالت معمولی، این پیراهن روی همترازی ماهیچه ها و ستون فقرات متمرکز است.
 
پیراهن از طریق بلوتوث به برنامه کاربردی TruPosture بر روی گوشی کاربر متصل می شود اطلاعاتی را درباره نحوه نشستن کاربر به او می دهد.
 
 
خانه های انعطاف‌پذیر 
پروژهMJE معماران اسپانیایی، یک خانه انعطاف پذیر برای گذران تعطیلات است که استفاده از تمام اندازه های خانه را برای ساکنان ممکن ساخته است.
 
ویژگی های این خانه انعطاف پذیر شامل دیوار های هوشمند و متحرک، مبلمان تاشو است که می توان با تغییراتی در آن دو اتاق خواب، یا یک اتاق به وجود آورد؛ و یا حتی تغییر را بصورتی اعمال کرد که هیچ اتاق خوابی درکار نباشد.
 
وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت   تصاویر
این خانه در مجموع هفتاد متر مربع مساحت دارد، و ایده اصلی این بود که زمانی که تمام اعضای خانواده دور هم جمع هستند، واحد های دیواری متحرک، تخت های کار گذاشته شده در دیوار، به نحوی جابجا می شوند که فضای زیادی را به وجود آورد.
 
دستگاه تشخیص سرطان سینه
محققان ماشینی را طراحی کرده اند که می تواند زبان الگوریتم- گرایشی از هوش مصنوعی- را یاد بگیرد. این ماشین با استفاده از اطلاعات ژنتیکی، اغلب روش های درمانی را تشخیص می دهد و رژیم های درمانی شخصی تری را برای بیماران مختلف در نظر می گیرد.
 
ماشین یادگیری که محققان اطلاعات خود را به آن داده اند به ابزار هایی مجهز است که موفق به دقت پیش بینی 84 درصد در مقاومت و حساسیت داروها شد. دقت پیش بینی در مقاومت paclitaxel 82 درصد و دقت پیش بینی در واکنش به gemcitabine نیز بین 62 تا 71 درصد بود.
 
محققان به دنبال این  هستند تا الگوریتم این ماشین را بازتعریف نمایند و اطلاعات ورودی به سیستم را هم تقویت نمایند تا کارایی این دستگاه را در پیش بینی سرطلان سینه افزایش دهند.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا