آب اقیانوس‌ها در هر دهه 3 سانتی‌متر بالا می‌آید

مساله اینجاست که سرعت کنونی افزایش سطح آب اقیانوس ها عملا 2.5 برابر بیشتر از مقداری است که در کل قرن بیستم رخ داده است. بعلاوه این تحقیقات نشان می دهد سطح آب دریاها در بخش بزرگی از قرن بیستم تقریبا 30 درصد کمتر از آن حدی بوده که در مطالعات پیشین برآورد شده بود. اما دانشمندان معتقدند این خبر را نمی توان خبری خوش تلقی کرد. زیرا اقیانوس ها فقط در حدود 25 سال با چنان سرعت خارق العاده ای سطح شان را بالا آورده اند که نگرانی های حاصل از تخمین های نادرست پیشین بار دیگر جانی تازه گرفته اند.

محققان می گویند پدیده گرمایش جهانی و به دنبال آن افزایش سرعت ذوب یخ های قطبی در این میان نقش بسزایی داشته است.

دکتر کارلینگ هی، سرپرست این تحقیقات و یکی از محققان برجسته ژئوفیزیک دانشگاه هاروارد در این باره به بخش خبری روزنامه اسپانیایی زبان اینفورمادور گفت: «ما اکنون وضعی را شاهد هستیم که نشان می دهد ظرف دهه های اخیر سرعت بالا آمدن سطح آب دریاها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. این خبر می تواند برای کسانی که در نزدیکی سواحل زندگی می کنند، نگران کننده باشد. اما اهمیت آن برای شهرهای ساحلی آمریکا چند برابر است. زیرا شاهد هستیم در این منطقه افزایش سطح آب به طور مشخص خیلی بیشتر از دیگر نقاط جهان است.» دکتر هی همچنین یادآور شد که آمارهای اخیر به هیچ وجه قابل انکار نیست و نادیده گرفتن آن می تواند فجایع متعددی را در آینده نزدیک رقم بزند.

تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که در خلال سال های 1900 تا 1990 سطح آب دریاها در هر دهه حدود 1.67 سانتی متر افزایش پیدا کرده است؛ در حالی که تحقیق اخیر موید آن است که این افزایش سطح فقط حدود 1.27 سانتی متر بوده است. اما آنچه به واقع نگران کننده است، نقطه مشترک این دو تحقیق یعنی افزایش سطح آب اقیانوس هاست.

جری میتروویکا یکی دیگر از پژوهشگران حاضر در این تحقیق و دستیار دکتر هی می گوید که یکی از شاخص ترین نتایج این تحقیق تائید افزایش نامتعارف سطح آب در اروپا و آمریکای شمالی است در حالی که نواحی قطبی و بخش های میانی اقیانوسی، چنین افزایش سطح خیره کننده ای نداشته اند.

میتروویکا نیز که خود یک ژئوفیزیکدان است، درباره چگونگی این تحقیقات گفت: «ما در تحقیق حاضر از یکی از تازه ترین روش های شبیه سازی رایانه ای استفاده و تلاش کرده ایم تا همه داده های آماری را با دقت بالا تجزیه و تحلیل کنیم.» لازم به ذکر است چندی پیش پژوهشگران دانشگاه اوترخت اعلام کردند که برداشت نامتعارف از آب های زیرزمینی بویژه در مناطق نزدیک به سواحل می تواند بر افزایش سطح آب دریاها اثرگذار باشد.

اما در مجموع علت افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها را باید در دو فاکتور عمده یعنی انبساط گرمایی اقیانوس ها و آب شدن یخ های قطبی جستجو کرد. افزایش دی اکسیدکربن جو زمین و تاثیر آن بر پدیده موسوم به گرمایش جهانی بر هر دوی این موارد بشدت اثرگذار است.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا