65 هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع آوری شد

دکتر مرتضی ضرابی روز جمعه در حاشیه همایش رابطان دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان سراسر کشور در تبریز به ایرنا ،افزود :این تعداد نمونه از 23 دفتر نمایندگی در کشور جمع آوری شده و اکنون ذخیره سلولی مناسبی در کشور فراهم شده که در سطح منطقه بسیار بی نظیر است. 
وی ادامه داد: علاوه بر ذخیره نمونه های خون بندناف شهروندان ایرانی، برنامه ریزی برای ذخیره نمونه های برخی از کشورهای همجوار انجام شده است.
ضرابی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از نمونه های کشورهای منطقه به دلیل نداشتن امکانات نگهداری، پس از جمع آوری برای ذخیره به کشورهای اروپایی منتقل می شود.
وی گفت: تعدادی از نمونه های اقلیم کردستان عراق تا سال گذشته توسط دفتر اربیل جمع آوری و برای ذخیره به کشور منتقل شده اما اخیرا به دلیل مسائل امنیتی ،فعالیت این دفتر محدود شد.
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اظهار کرد: دفتر نمایندگی این مرکز در 23 استان راه اندازی شده و تا پایان سال جاری در استان های گلستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و بوشهر ایجاد می شود.
خون بندناف، خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی می ماند و معمولا دور انداخته می شود، اما با توجه به این که منبعی غنی از سلول های بنیادی است، می تواند مشکل بسیاری از بیماران را برطرف کند و به واسطه پیوند سلول های بنیادی، امید تازه ای به آنان ببخشد. 
سلول های بنیادی خون بندناف جمع آوری شده از نوزادان سالم، پس از انجام آزمایش ها و پردازش، در دمای بسیار پایین در بانک خون بندناف ذخیره می شوند، پیوند خون بندناف زمانی میسر است که آنتی ژن سازگاری نسجی بیمار با آنتی ژن سازگاری نسجی خون بندناف مطابقت داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا