مکمل آهن به شکل نانو عوارض جانبی کمتری دارد

سینا پرس: آهن به صورت طبیعی در غذاهایی همچون گوشت و سبزیجات دارای برگ یافت می شود. گلبول های قرمز خون برای جابجایی اکسیژن در بدن به آهن نیازمندند. اما بسیاری از افراد آهن کافی در بدن خود ندارند. در واقع کمبود آهن، یکی از رایج ترین اختلالات تغذیه ای در جهان است.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد مکمل های خوراکی آهن مصرف می­کنند. آهنی که ما از طریق غذاهای معمولی به دست می آوریم «فریتین» نام دارد. مشکل اینجا است که استخراج این نوع از آهن بسیار دشوار است و به همین دلیل، قرص های مکمل آهن موجود در بازار شامل مولکولهای قابل حل نوعی دیگر از آهن که «فروس» نام دارد هستند.

این نوع از آهن با مواد شیمیایی و باکتری های موجود در سیستم هاضمه انسان به شدت واکنش می دهد و موجب ایجاد یبوست و یا اسهال می شود. در حقیقت، بخشی از این ماده که جذب بدن نشده توسط برخی از باکتری های موجود در روده مصرف می شود و همین موجب بر هم خوردن تعادل باکتریایی موجود و بروز مشکلاتی برای فرد می شود.

اما در این میان گروهی از دانشمندان برای حل این مشکل، به فکر جایگزین کردن نانوذرات به جای مکمل های رایج آهن افتادند. واکنش بدن به «فریتین» به مراتب کمتر از «فروس» است و به همین دلیل عوارض جانبی آن نیز کمتر خواهد بود.

پژوهشگران پنج شکل مختلف از فریتین را در ابعاد نانو تهیه کردند. سپس به هر یک از آنها اسیدهای ارگانیک مختلفی متصل کردند تا این ذرات هر چه بیشتر شبیه فریتیس وجود در مواد غذایی شود.

این دانشمندان پیش از انجام آزمایش بر روی انسان، با بررسی تاثیر نانوذرات آهن بر روی سلول های بدن و نیز موشهای آزمایشگاهی مطمئن شدند که این مواد تاثیر منفی به همراه ندارند. در گام بعدی، این مواد بر روی 26 زنی که دردوره پیش یائسگی قرار داشتند مورد آزمون قرار گرفت. گفتنی است احتمال کمبود آهن در زنان در این دوره بیش از هر دوره دیگری است. یکی از نمونه های تهیه شده از فریتیس توانست تا 80 درصد اثراتی مشابه مکمل های معملوی آهن داشته باشد و البته عوارض جانبی معمول را نیز ایجاد نکند.

دانشمندان درگام بعد باید گستره آزمایش خود را افزایش داده و اثر آن را بر روی تعداد بیشتری از افراد بررسی کنند.

با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که استفاده از مکمل های آهن باید آخرین گزینه برای حل مشکل کمبود آهن باشد. در حقیقت تامین آهن مورد نیاز از طریق منبع مختلف غذایی گزینه­ای سالم تر و موثرتر برای حل این مشکل است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا