آیین‌نامه جدید تأمین منابع علمی دانشگاه‌ها بررسی می‌شود

به گزارش ایسنا دکتر سیروس علیدوستی، رییس شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تامین منابع علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: در مجمع عمومی سال جاری تغییرات مهمی را بررسی خواهیم کرد و اصلی‌ترین آن آیین‌نامه جدید شوراست که پس از گزارش عملکرد شورا در یک سال و دو ماه گذشته تبیین آیین نامه و پاسخ به ابهامات احتمالی درباره آیین‌نامه و شیوه نامه اجرایی آن را در برنامه خواهیم داشت.

 

وی افزود: آیین نامه قبلی در سال 1378 توسط معاون پژوهشی وزیر علوم وقت، ابلاغ شده بود و با مشکلات ارزی سال های اخیر مسائلی برای دانشگاه‌ها به وجود آمده بود که لازم بود این مسائل بررسی و در آیین نامه جدید لحاظ و تصریح شود. نهادهای نظارتی و مالی این بار از ما خواستند که آیین نامه جدید را حتما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ کند که مسائل مالی آن پشتوانه اجرایی قوی‌تری داشته باشد.

 

علیدوستی خاطرنشان کرد: بعلاوه مساله دیگری که برخی دانشگاه‌ها داشتند تمرکز در پراخت بود که در دوره قبل هم دانشگاه‌ها می‌توانستند خودشان پرداخت مستقیم داشته باشند لیکن در آیین نامه جدید این مساله تصریح شده است و نیز مواردی در آیین نامه قبلی صراحت نداشته ولی در این چند سال کار شورا با آن برخورد داشتیم که تلاش شده در صورت لزوم صراحت داشته و تا حد ممکن ابهامات برطرف شده باشد.

 

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: از ابتدا این تصمیم درحیطه اختیار دانشگاه‌ها بوده و هنوز هم هست اما مشکل این بود که وقتی قرارداد کنسرسیومی بسته می‌شد و قرار بود از مزایای کنسرسیوم استفاده شود و ناشر قبول می‌کرد که دانشگاه قیمت‌های بسیار کمتری بپردازد از آن سو هم انتظار می‌رفت که پول به موقع و یکجا دریافت شود؛ در میان اگر شوک ارزی وارد و ارزش پول کاسته می‌شد، امکان پرداخت بموقع پول از سوی دانشگاه وجود نداشت. اصرار بود که در آیین‌نامه این موضوع تصریح شود که در مواقع لازم دانشگاه بتواند با این که قرارداد کنسرسیومی دارد خودش مستقیما ارز را بفرستید تا به مشکل برنخورد.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر هم این مشکل می‌تواند باقی بماند یعنی دانشگاه خودش پول را بپردازد ولی باز هم کنسرسیوم نپردازد و ناشر می‌تواند دسترسی همه را قطع کند. در این صورت چه تدبیری اندیشیده شده است ؟ گفت: در موارد اول درست است حتی اگر دانشگاه خودش پول بپردازد و سایرین نپردازند ناشر می تواند دسترسی را قطع کند که برای آن راه حل دیگری دیده‌ایم لیکن تصریح این مساله به دانشگاه این قوت قلب را می دهد که خودش پول را پرداخته و مطمئن است که پولش دست کارگزار با واسطه دیگری نیست و مستقیما به دست ناشر رسیده است ولی راه حل دیگر این است که برای جلوگیری از قطع دسترسی خوش حساب‌ها، وزارت علوم به کمک آمده و بندی در آیین نامه دیده شده که وزارت می تواند دراین موارد وامی به کنسرسیوم بدهد تا این مشکل پیش نیاید و وزارت علوم از محل‌های مختلف از منابع دانشگاه کسر خواهد کرد.

 

رییس شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تامین منابع علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره استقبال دانشگاه‌ها از این موضوع گفت: این موضوع در مجمع عمومی به بحث گذاشته خواهد شد و آن زمان می توانیم دقیقا از استقبال دانشگاه ها صحبت کنیم البته قبلا و در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تامین منابع علمی (نام قبلی شوای تامین منابع علمی) این آیین نامه و شیوه نامه به بحث گذاشته شده و در تدوین آن نظر همه همکاران گرفته شده است. لیکن در این مدت دو ماه که آیین نامه و شیوه نامه اجرایی آن ابلاغ شده پیشنهاد با بحث جدیدی نداشته ایم و امیدواریم در هفته آینده جلسه خوبی با حضور اکثریت دانشگاه‌هایی که قصد خرید منابع علمی از مسیرهای رسمی و از خود ناشران را دارند داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا