ساخت یک نوع نانوآنتن برای پاسخ گویی به میدان مغناطیسی

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران مرکز تحقیقات فیلیپس با همکاری موسسه AMOLF موفق به طراحی و ساخت نانوآنتن جدیدی با ساختار هرمی شکل شدند، این در حالی است که معمولا از ساختارهای ستونی برای این کار استفاده می شود، شکل هرمی این نانو آنتن موجب می شود تا تداخل میان میدان های الکتریکی و مغناطیسی افزایش یابد. 

این نانو آنتن موجب افزایش نشر نور با رنگ های متفاوت به دو جهت مختلف می شود از نتایج این پژوهش می توان برای ساخت LED استفاده کرد.

نانوآنتن ها می توانند به میدان الکتریکی نور پاسخ دهند، این بدان معناست که میدان مغناطیسی نور که نیمی از انرژی نور در آن نهفته است، در مکانیسم کاری نانوآنتن ها لحاظ نمی شود، این مشکل مدت ها غیرقابل حل بود و بیشتر نانوآنتن های ساخته شده از ترکیبات فلزی امکان پاسخ دهی به میدان مغناطیسی نور را نداشتند اما اخیرا با ارایه مواد مصنوعی، این مشکل تا حدی رفع شده است. 

چیزی که در گذشته غیرممکن به نظر می رسید در حال حاضر امکان پذیر است به طوری که نانوآنتن ها می توانند با میدان مغناطیسی نور برهم کنش داشته باشند؛ این امر با دستکاری فلزات در مقیاس نانو امکان پذیر شده است.

این گروه تحقیقاتی با ایجاد شکل هرمی در آنتن ها، شرایط پاسخ دهی به میدان مغناطیسی را فراهم کردند، هر بخش این نانو آنتن در طول موج های خاصی (نور با رنگ های ویژه) می تواند با بخش های دیگر خود جفت شود.

با این کار، کل نانو آنتن امکان پاسخ دهی به یک طول موج را خواهد داشت در حالی که به طور همزمان هر بخش منفرد نانوآنتن می تواند در طول موجی متفاوت کار کند، بنابراین، این نانوآنتن هرمی شکل قادر است نوری را به سمت بالا هدایت کرده و در همان حال نوری با رنگ متفاوت را در جهت عکس منتشر کند. 

این نانو آنتن ها می توانند امکان انتشار نور در جهت مختلف را در LEDها فراهم کنند.

این محققان یافته های خود را در قالب مقاله ای در نشریه Physical Review Letters منتشر کردند.

به گزارش ایرنا ، نانو تکنولوژی از دانش های کاملا میان رشته ای است که به رشته هایی چون پزشکی، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیمه رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می شود.

تاکنون نانو تکنولوژی در زمینه های زیادی ورود پیدا کرده و پژوهشگرانی که در عرصه نانو تکنولوژی فعالیت می کنند توانسته اند با استفاده از این فناوری به ساخت الیاف نفوذناپذیر، انواع یونیفورم های ضد گلوله و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و روکش های مختلف دست پیدا کنند. حتی محققان موفق شده اند از سلیکون، نانو حسگر نیز بسازند.

یکی از بخش های نانو فناوری که کمتر به آن پرداخته شده و دانشمندان توانسته اند در این عرصه به موفقیت های قابل توجهی برسند، بخش ساخت نانو آنتن است. البته نانو آنتن.ها خود برای کاربردهای متفاوتی ابداع و ساخته شده.اند. در یکی از آخرین پژوهش هایی که در این زمینه انجام گرفته دانشمندان توانسته اند با الهام از فرایند فتوسنتز یک نوع نانو آنتن جدید ابداع کنند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا