سی تی اسکن قربانیان دو هزار ساله آتش فشان

تیمی از پژوهشگران در رشته های گوناگون به سرپرستی ماسیمو اوسانا Massimo Osanna باستان شناس و مدیر پروژه کاووش های شهر پمپئی  Pompeii در کشور ایتالیا در حال مطالعه بقایای استخوانی ساکنان باستانی این شهر هستند . این تیم که متشکل از متخصصان باستان شناسی ، کامپیوتر ، رادیولوژی و دندانپزشکی است در حال تصویر برداری از بقایای استخوانی مردم این شهر با کمک سی تی اسکن هستند .

لازم به توضیح است که شهر پمپئی یکی از شهرهای باستانی بسیار مشهور است زیرا این شهر و ساکنان ان به طور کامل و در یک روز از بین رفته و به صورت دست نخورده برای هزاران سال باقی ماندند . بر اساس مستندات تاریخی ، روز نوزدهم اکتبر سال 79 میلادی برای ساکنین دو شهر باستانی پمپی و هرکولانیوم ، روز پایان جهان بود زیرا در این روز کوه آتشفشانی وزوو با فورانی ناگهانی مردم شهر را غافلگیر کرد . در ابتدا مقادیر زیادی گاز سمی از دهانه این کوه خارج شده و این موضوع سبب مرگ مردم این دو شهر شده و سپس لایه ای از خاکستر روی همه چیز را پوشاند تا در نهایت لایه ای قطور از مواد مذاب بر روی شهر و ساکنان آن قرار گرفت . به این ترتیب یک شهر باستانی با مردمان و ساکنانش به همان صورت اولیه برای سال هایی طولانی باقی ماندند .

لازم به توضیح است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی جوزپه فیورلی Giuseppe Fiorelli باستان شناس مشهور ایتالیائی با به کار بستن و ابداع روشی بر اساس تزریق ملات گچ توانست قالب پیکر قربانیان این شهر را بازسازی کرده و از زیر زمین خارج کند . در حقیقت در هنگام فوران آتش فشان در شهر پمپئی ، در ابتدا مردم این شهر بر اثر استنشاق گازهای سمی خفه می شوند و در ادامه قشری نسبتا ضخیم از خاکستر ، روی بدن ان ها را پوشانده و در نهایت مواد مذاب وارد شهر شده و روی خاکستر ها قرار گرفته و برای هزاران سال باقی می ماند . پیگر قربانیان این حادثه در زیر خاکستر و مواد مذاب نیمه جامد به شکل قالب هایی طبیعی عمل کرده و شکل بدن آن ها پس از سرد شدن مواد مذاب ، به طور دقیق باقی می ماند . فیورلی با تزریق گچ به این حفره ها و برداشتن لایه های آتش فشانی از روی گچ توانست شکل دقیقی از ساختار فیزیکی و حالت قربانیان فاجعه را ترسیم کند ولی این موضوع سبب شد تا بقایای این قربانیان و استخوان های آن ها در زیر گچ مدفون شده و باستان شناسان امکان دسترسی و انجام آزمایش روی آن ها را نداشته باشند .

ماسیمو اوسانا در گفتگو با خبرنگاران در توضیح این مساله اعلام کرد : ” این پژوهش می تواند اطلاعات بسیار دقیق و جدیدی از ساکنان این سرزمین در اختیار ما قرار دهد . اطلاعاتی دقیق از سن ؛ جنسیت ، برنامه غذائی ، بیماری ها و طبقه اجتماعی این افراد . “

از سوی دیگر الیسا واناکوره Elisa Vanacore دندانپزشک و متخصص ارتودونسی که در این پژوهش ها مشارکت دارد اعلام کرد : ” مطالعات ما نشان می دهد که مردم ساکن این شهر از شرایط بسیار مناسب بهداشت دهان و دندان برخوردار و رژیم غذائی آن ها سرشار از میوه ها و سبزیجات بوده است . مطالعات اولیه ما همچنین نشان دهنده سطح بالائی از ماده فلورین  fluorine  در این منطقه جغرافیائی است .”

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا