تاثیر فوران آتشفشان‌ها بر رودخانه‌های جهان

کارشناسان در این مطالعه بررسی کردند که چگونه انفجارهای آتشفشانی بزرگ که می‌توانند موجب کمبود بارش باران در بسیاری از مناطق جهان شوند بر رودخانه‌ها تاثیر می‌گذارند.

یافته‌های این مطالعه به کارشناسان کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند چگونه دسترسی به آب در مناطق سراسر جهان تحت تاثیر انفجارهای آینده قرار می‌گیرد.

متخصصان بر آن هستند تا در مورد تاثیر فرآیندی که طی آن آتشفشان‌ها، ذرات «هواپخش» متصاعد می‌کنند و به بازتاب نورخورشید، خنک کردن اتمسفر و در نهایت کاهش بارش‌ها منجر می‌شود آگاهی بیشتری به دست آورند. هواپخش عنوانی است که به سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود.

در این بررسی کارشناسان دانشگاه ادینبورگ به مطالعه روی جریان 50 رودخانه مهم و اصلی پرداختند. همچنین فوران‌های اصلی آتشفشانی در فاصله سال‌های 1883 تا 1991 در نظر گرفته شد. این کارشناسان رودخانه‌ها را براساس منطقه، گروه‌بندی کردند تا تاثیر آتشفشان‌ها را شناسایی کنند و سپس از مدل‌های کامپیوتری که بارش‌ها را با فوران آتشفشان مرتبط می‌کند، استفاده کردند تا پیش‌بینی کنند که کدام رودخانه‌ها بیشتر تحت تاثیر این فرآیندها قرار گرفته‌اند.

به گزارش  ایسنا ب،ه طور کلی در مناطق استوایی و شمال آسیا و به ویژه در آمازون، کنگو و رود نیل، فوران‌ها با کاهش جریان در برخی رودخانه‌ها همراه بوده است. هرچند جریان رودخانه‌ها در برخی مناطق نیمه استوایی به سبب اختلال در الگوهای چرخه اتمسفری افزایش یافته است.