حفظ پانداهای در معرض خطر به کمک شبیه‌سازی

این کارشناسان در نظر دارند برای حفظ پانداهای بزرگ از خطر انقراض، دو پاندای نگهداری شده در باغ‌وحش ادینبورگِ اسکاتلند را شبیه‌سازی کنند.

کارشناسان قصد دارند این آزمایش را روی دو پاندا به نام‌های «تیان تیان» و «یانگ گوانگ» انجام دهند تا با خطر انقراض احتمالی آن‌ها مقابله کنند.

در حال حاضر تنها حدود 2000 قلاده پاندای بزرگ در حیات وحش یا باغ وحش وجود دارند. این پروژه شبیه‌سازی اولین گام برای کمک به تولید کپی‌های ژنتیکی از حیوانات در معرض خطر بوده و این تصمیم در پی ناموفق ماندن پروژه تلقیح تیان تیان به روش مصنوعی در ماه مارس اتخاذ شده است.

دکتر «بیل ریتچی»، یکی از کارشناسان شرکت بیوتکنولوژی جنین‌شناسی «روزلین» که در پروژه گوسفند شبیه‌سازی شده به نام «دالی» مشارکت داشته گفت: این حقیقت که می‌توان سلول‌ها را پرورش داد منبعی برای تکنیک شبیه‌سازی است. افراد در مورد این تکنیک محتاط هستند و اغلب متدهای مرسوم را ترجیح می‌دهند اما پانداها به دلیل سبک زندگی‌شان بیشتر در معرض خطر هستند و این انگیزه‌ای برای حفظ گونه‌های در معرض خطر حتی با روش‌های غیرمعمول است.

اجرای پروژه جدید پس از پیدا کردن سلول‌های اجدادی تکثیری نادر در پانداها، امکانپذیر شده است. این سلول‌ها مشابه با سلول‌های بنیادی بوده و می‌توانند در سلول‌های خاص از قبیل اعصاب و عضلات رشد کنند.

به گزارش ایسنا، با این حال فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند که این اقدام نمی‌تواند راه‌حلی طولانی‌مدت برای چالش‌های بوم‌شناختی باشد و همچنین حیوانات متولد شده به روش شبیه‌سازی اغلب پس از رشد کردن دچار بیماری‌های جسمی می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا