سه قرارداد بزرگ برای تجاری سازی فعالیت های فضایی منعقد شده است

 دکتر منوچهر منطقی روز چهارشنبه در نشستی خبری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تجاری سازی فعالیت های فضایی شامل طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره) و طراحی و ساخت ماهواره های سیمرغ و سنجشی طلوع با اختصاص منابع مالی از طرف این دو دستگاه اجرایی انجام خواهد شد. 
منطقی اظهار کرد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی (ره) ، طراحی و ساخت ماهواره بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع که هر یک از ویژگی های منحصر به فردی در حوزه علم و فناوری فضایی برخوردار هستند، برای نخستین بار در سطوح کاربردی طراحی و اجرا خواهد شد. 
وی افزود: اجرای این سه پروژه مهم طی مدت 18 ماه انجام خواهد شد و بر اساس استانداردهای بین المللی نظارت بر صحت اجرای آن برعهده مرکز ملی فضایی خواهد بود.
رییس مرکز ملی فضایی یادآور شد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره) از مدرن ترین ایستگاه های رایج جهان است که ماموریت آماده سازی و پرتاب ماهواره برهای سنگین را برعهده دارد، این ایستگاه از نظر فناوری کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا است و تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه های ایران انجام می شود که از مشاوره کارشناسان خارجی نیز بهره مند هستند و طبق برنامه پیش بینی شده اواخر سال 94 به بهره برداری آزمایشی می رسد. 
منطقی ادامه داد: ماهواره بر سیمرغ نیز از پروژه های بسیار مهم توافق شده است که کمتر از 10 کشور جهان توان طراحی و ساخت آن را دارند.
وی گفت: نسل اول این ماهواره بر قادر است ماهواره های مخابراتی و سنجشی با وزن 100 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد، این ماهواره بر نیز در پایان سال 95 به بهره برداری می رسد و تا زمان بهره برداری دو پرتاب آزمایشی را سپری خواهد کرد. 
منطقی اظهار کرد: طراحی و تولید اولین ماهواره سنجشی جمهوری اسلامی ایران 'نسل اول ماهواره سنجشی طلوع یک' نام دارد که دارای قابلیت تصویربرداری با دقت 25 مترمربع از فاصله 500 کیلومتری مدار زمین است. 
وی بیان کرد: کاربرد این ماهواره در زمینه های زیست محیطی، اکتشافات معادن، پیش بینی حوادث غیرمترقبه و موضوعات فضایی دیگر است، این ماهواره تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می شود که تلاش خواهد شد تا اول سال 95 مراحل تطبیق پرتاب آن با ماهواره بر نیز به پایان برسد و در پایان سال 95 پرتاب این ماهواره انجام شود. 
وی افزود: نسل های بعدی این ماهواره دقتی در حد چند متر دارد که در برنامه های توسعه ای بعدی مرکز ملی فضایی است.
رییس مرکز ملی فضایی ادامه داد: فناوری مورد استفاده در طراحی پایگاه پرتاب ماهواره امام خمینی (ره) از آخرین فناوری ها از نوع خود است و مجموعه متخصصان فضایی و دانشگاهی داخل کشور در آن نقش داشته و توانسته اند پایگاه مدرن فضایی را طراحی کنند، پایگاه پرتاب ماهواره به نوعی کارخانه نهایی مونتاژ و پرتاب ماهواره است.
وی در مورد ماهواره سنجشی طلوع بیان کرد: تاکنون در کشور پرتاب ماهواره کوچک مخابراتی را داشته ایم که آن نیز به صورت رفت و برگشت سیگنال بوده است و الان طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع با قابلیت تصویربرداری از فاصله 500 کیلومتری مدار زمین در حال انجام است و طراحی و ساخت این ماهواره در چندین نسل (نسل دوم و سوم) پیش بینی شده است.
منطقی یادآور شد: پایگاه پرتاب ماهواره در سه فاز مطالعاتی، طراحی و پیاده سازی انجام می شود که اکنون علاوه بر انجام فاز مطالعاتی آن، فاز طراحی و پیاده سازی با 70 درصد پیشرفت انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه افق بهره برداری از این فناوری به این دلیل کم است که ما الان شتاب دهی در انجام پروژه های در دست اقدام حوزه فضایی را بر اساس الویت در دستورکار قرار داده ایم، افزود: در صورت یکپارچگی فناوری ها و تامین بودجه مورد نیاز می توانیم بعد از 18 ماه شاهد پرتاب ماهواره طلوع یک از طریق ماهواره بر سیمرغ در ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی (ره) باشیم.
منطقی با اشاره به اینکه این سه قرارداد با حداقل هزینه درحال اجرا است، ادامه داد: اگر می خواستیم این سه قرارداد را در یک قرارداد بین المللی انجام دهیم بین 500 تا 700 میلیون دلار بودجه مورد نیاز بود اما با کمک توان متخصصان و زیرساخت های داخلی بین 30 تا 40 درصد پایین تر از قیمت پایه بین المللی انجام می شود.
وی گفت: اکنون ایران توان انجام تحقیق و توسعه در حوزه فضایی را نسبت به دیگر کشورها دارد و می تواند این کار را نسبت به دیگر کشورها ارزان تر انجام دهد همچنین می توانیم در آینده برای چندین کشور در چندین موضوع خاص، مراکز تحقیق و توسعه راه اندازی کنیم.
منطقی یادآور شد: اکنون این سه قرارداد به لحاظ بودجه ای با ارایه 50 درصد بودجه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و 50 درصد دیگر از سوی وزارت دفاع از اقدامات اقتصادی تخصیص بودجه داده شده است.
وی افزود: کار فضایی یک کار بین المللی است و ما در اتحادیه های سیاسی چندان پررنگ نیستیم، بنابراین انجام کارها در حوزه فضایی باید به صورت درون زا انجام شود و ما در این کار از دانشمندان ایرانی داخلی و نیز مشاوره دانشمندان در حوزه بین الملل استفاده کرده ایم.
منطقی در خصوص رویکرد برنامه های فضایی کشور گفت: ما باید در کلیات برنامه های فضایی کشور بازنگری کنیم تا به هدف های نهایی برسیم و پرتاب ماهواره ها نیاز به هماهنگی با سایر دستگاه ها دارد.
به گزارش ایرنا، رییس مرکز ملی فضایی یادآور شد: تمام اهداف هوایی و فضایی کشور در زمینه ماهواره های دانشجویی، تحقیقاتی و پژوهشی که در گذشته وجود داشته همچنان جاری است اما باید بازنگری شود و بر اساس الویت های کشور در انجام آنها برنامه ریزی های لازم انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا