بررسی تاثیر سلامت کندو بر رفتار زنبورها

سینا پرس : طیف وسیعی از عوامل استرس زا ، بیماری ها ، انگل ها و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها  در پدیده بی نظمی و فروپاشی کلونی زنبورهای عسل دخیل هستند .

پژوهش های انجام شده توسط محققان دانشگاه کوئین مری (Queen Mary) لندن نشان می دهد که عوامل استرس زای زیست محیطی می تواند زنبورهای جوان را خیلی زود از کندو فراری داده که این مساله در ضعیف شدن بهداشت و سلامت کندو و افزایش سرعت از بین رفتن کندو موثر است .

دانشمندان دریافتند که فشار زیست محیطی یکی از علت های اصلی مرگ و میر زودرس زنبورهای جوان نسبت به زنبورهای مسن محسوب می شود . زنبورهای جوان در اثر استرس ها و فشارهای زیست محیطی زودتر از حالت طبیعی مجبور به ترک کندو می شوند و باید زودتر جستجوی غذا را آغاز کنند ، و این مساله درست در زمانی اتفاق می افتند که آن ها برای این فعالیت آماده نیستند .

قابل توجه است که در یک کندوی سالم ، زنبورهای عسل به طور معمول تا زمانی که دو تا سه هفته از عمرشان نگذشته باشد به ترک کندو اقدام نمی کنند یعنی باید تا حد لازم رشد کرده باشند .  اما پژوهشگران در مطالعات جدید خود  با استفاده از کنترل کننده های انتقال رادیویی دریافتند ، ترک زودهنگام زنبورهای جوان احتمال مرگ و میر و ازبین رفتن آن ها را افزایش می دهد در حالی که اگر همین زنبورها در زمان معمول و طبیعی کندو را ترک کنند کمتر احتمال خطر مرگ برایشان وجود دارد .

کلینت پری (Clint Perry) یکی از پژوهشگران دانشکده علوم شیمیایی و بیولوژیکی (School of Biological and Chemical Sciences) دانشگاه کوئین مری (Queen Mary) در این رابطه می گوید : زنبورهای جوانی که کندو را زود ترک کرده اند به احتمال زیاد بر اساس رفتار انطباقی در کاهش تعداد زنبور عسل جستجوگر مسن تر این عمل را انجام می دهند .

او در ادامه متذکر می شود که اما اگر افزایش میزان مرگ و میر زنبورها برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند و کندو در کوتاه مدت نتواند در برابر آن مقاومت کند ، این پدید پاسخی خواهد بود که می تواند تعادل اجتماعی کلونی زنبورهای یک کندو را آشفته کرده و عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد .

محققان دریافتند که کارایی زنبورهای جستجوگر و مرگ و میر زودهنگام اغلب آنها باعث از بین رفتن سلامت کندو خواهد شد .

کلینت پری در این رابطه تاکید کرد : " پژوهش های ما نشان می دهند که ردیابی زنبورهای عسل جستجوگر ممکن است شاخص درستی برای شناسایی سلامت کندو به نظر برسد . این تحقیقات که به بررسی فروپاشی کلنی زنبورها پرداخته است ، می تواند به جستجوی راه های جلوگیری از این فروپاشی کمک به سزایی کند . "

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PNAS به چاپ رسیده است .