علاقه‌مندی 72 درصد از دانشمندان ایرانی غیرمقیم به توسعه فناوری در کشور

دکتر نصرت‌الله ضرغام در نشست با مسئولان و پژوهشگران دانشگاه هنر تهران به بیان حمایت‌ها و فعالیت‌های صندوق پرداخت و از همکاری با این دانشگاه استقبال کرد.

وی استفاده هدفمند از تمام ظرفیت‌های کشور برای توسعه علم و فناوری با حمایت از پژوهشگران را از اهداف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران دانست.ضرغام با ارائه توضیحاتی در مورد کرسی‌های پژوهشی اظهار کرد: صاحبان کرسی پژوهشی به مدت دو دوره پنج ساله از حمایت‌های صندوق برخوردار می‌شوند که البته برای پنج سال دوم، باید یک همکار خارجی را معرفی کنند. ضمن آنکه در این مدت می‌توانند دو محقق پسادکترا داشته باشند که حقوق یک تا دو سال این محققان از سوی صندوق پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، هدف اصلی از اجرای این بخش را جذب دانشمندان و محققان داخل کشور و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و گفت: دنیا این کار را انجام می‌دهد و ما هم باید از تمام ظرفیت‌های علمی خودمان و دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی افزود: آمریکا، ژاپن، چین و کره در دارایی‌های فکری و حمایت از دارایی‌های فکری، جایگاه بالایی نسبت به اروپا و اتحادیه اروپا دارند. 37 درصد از دارایی‌های فکری دنیا را آمریکا دارد، 35 درصد از این دارایی‌ها متعلق به ژاپن است و کشور آلمان در اتحادیه اروپا به اندازه فرانسه و انگلستان، صاحب دارایی فکری است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهایی که از دارایی فکری بیشتری برخوردار باشند، توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهند داشت.

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در مورد شرایط دریافت پژوهانه و استفاده از حمایت‌های صندوق از طریق طرح‌های پسا دکترا افزود: تاکنون صندوق از پروژه‌های تحقیقاتی که پژوهشگران به صندوق ارائه می‌دادند، حمایت می‌کرد؛ ولی سیاست ما تا حدودی تغییر کرده و قرار است علاوه بر این پروژه‌ها، با توجه به اولویت‌های تحقیقاتی که متناسب با نیاز کشور تعیین می‌شود، نسبت به سفارش پروژه نیز اقدام کنیم.

ضرغام همچنین راجع به حمایت و ثبت اختراعات در خارج از کشور، ایجاد مرکز نوآوری در مراکزعلمی، تجاری سازی ایده‌های خلاقانه و شرکت‌های صنعتی که جزء فعالیتهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران هستند، صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، به استفاده حداکثری از منابع داخلی و خارجی در راستای توسعه علمی و فناوری تاکید و تصریح کرد: انتظار می‌رود بهترین عملکرد را در کارگروه هنر داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا