تغییرات آب و هوائی عامل بروز طوفان های استوائی

شهرهای جنوبی کشور چین و به ویژه شهرهای استان گانگدونگ Guangdong Province  در روزهای گذشته شاهد بروز یکی از شدیدترین و خطرناک ترین طوفان های استوائی موسوم به typhoon بودند . این طوفان شدید که همراه با وزش باد ، گردباد ، جاری شدن سیل ، رعد و برق و باران شدید است تا کنون موجب مرگ دست کم چهار نفر  مجروح شدن صدها تن و ناپدید شدن شانزده نفر شده است . بر اساس گزارش مراکز دولتی و سازمان هواشناسی چین ، این طوفان که Mujigae نام دارد ، بیست و دومین طوفان شدید سال جاری به شمار می رود که به اعتقاد کارشناسان این موضوع در پی بروز تغییرات آب و هوائی در کره زمین پدید آمده و تبعات ناشی از تغییرات آب و هوائی و گرمایش جهانی سبب تشدید طوفان های استوائی و قدرت یافتن آن ها شده است . این طوفان در مناطق ساحلی همراه با ظهور موج های بسیار بزرگی بوده که این مساله خسارات شدیدی به کشتی های مختلف در بندرگاه های تجاری و ماهیگیری وارد کرده است .

طوفان دریائی typhoon نوعی طوفان دریائی مناطق استوائی است که بیشتر در غرب  بخش های شمالی اقیانوس آرام و در فاصله مدارهای 180 تا 100 شرقی دیده می شود.  به باور کارشناسان ، این طوفان ها قوی ترین طوفان های موسمی در کره زمین به شمار رفته و تقریبا یک سوم طوفان های دریائی کل کره زمین در این منطقه رخ می دهد.

وقوع این نوع طوفان ارتباط  مستقیم با شرایط آب هوائی دارد و زمانی که آب سطح دریا ها بیش از حد معمول گرم شده و میزان رطوبت در لایه های پائینی و میانی تروپوسفر بالا رود همزمان  شرایط بدون ثبات در اتمسفر به وجود می آید که سبب ایجاد مراکزی با فشار کم در سطح دریا و سواحل شده و به این ترتیب طوفان شکل می گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا