روبات زنبوری شکل با قابلیت پرواز و شنا + فیلم

زنبور های روباتیک ساخته شده توسط هاروارد در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین پهپاد های کوچک مقیاس حال حاضر هستند. این روبات ویژه می تواند در هوای مساعد به صورت کاملا پایدار به پرواز در بیاید و در عین حال مانند یک زنبور عسل واقعی در هوا شناور شود.

 به تازگی محققان قابلیتی را به این زنبورهای روباتیک اضافه کرده اند که حتی حشرات نیز در انجام آن ناتوان هستند. این قابلیت، پرواز در زیر آب است. به این منظور، محققان قابلیتی به این روبات ها افزودند که چیزی مشابه با قابلیت شنای اردک ها بود. این روبات ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند بلافاصله قابلیت پرواز خود را به قابلیت شنا کردن تغییر دهند.

فرایند کاری این ساختار به این ترتیب است که این روبات ها پس از برخورد با سطح آب مقداری در آن فرو رفته و سپس به آرامی شروع به بال زدن در زیر آب می کنند. فرکانس بال زدن این روبات ها در زیر آب 9 هرتز است در صورتی که سرعت بال زدن آنها در هوا 12 هرتز بوده است. هدف از طراحی این قابلیت، ساخت روبات هایی است که بتوانند هم در زیر آب و هم به صورت معلق در هوا به تحقیق و پژوهش و سایر فعالیت های مفید بپردازند.

البته این روبات ها ضعف هایی نیز دارند. یکی از این ضعف ها این است که هنوز باتری هایی اختراع نشده اند که آن قدر کوچک باشند که در این زنبور ها جای بگیرند و در عین حال بتوانند آنها را به پرواز در بیاورند. زیرا هر چه این زنبورها کوچک تر باشند، استقامت پروازی آنها نیز کم تر می شود.

همچنین این زنبورها برای شکستن کشش سطحی و شنا در زیر آب به بال های چرب نیاز دارند که ساخت این بال ها در نوع خود یک چالش بزرگ محسوب می شود. به علاوه این زنبور ها برای ورود به آب به انرژی بیش تری نیاز دارند. محققان دانشگاه هاروارد هنوز هم باید برای مشکلاتی که بر سر راه این زنبورهای روباتیک قرار دارد چاره ای بیندیشند. این زنبور ها باید بتوانند در هوای نا آرام نیز به راحتی در هوا یا زیر آب شنا کنند. در ادامه می توانید ویدیویی از طرح اولیه ساخته شده از سیستم تغییر پرواز به شنا در این روبات ها را مشاهده کنید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا