گنجینه اسرار اجداد در اثر انگشت نهفته است

اثر انگشت امروزه یکی از بهترین راه ها برای شناسایی افراد بشمار می آید. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که بخشی بسیار کوچک در اثر انگشت وجود دارد که می توان به کمک آن به پیشینه و اجداد شخص نیز پی برد.

برخی اوقات، محققان انسان شناسی و متخصصان پزشکی قانونی از اثر انگشت برای کسب اطلاعات بیشتر از هویت اشخاص استفاده می کنند ولی با این تفاوت که محققان انسان شناسی با بررسی آنچه که مربوط به سطح یک Level1 اثر انگشت می شود مانند تعداد خطوط و راس الخط ها سروکار دارند در صورتی که متخصصان پزشکی قانونی تحقیقاتشان محدود به سطح دوم Level2  جزئیات که شکل، جهت، دو شاخه شدن و … است، می شود.

تلاش این مطالعه که اخیرا در مجله آمریکایی انسان شناسی فیزیکی به چاپ رسیده است، نشان می دهد که حد فاصل بین دو سطح از جزیئات اثر انگشت می تواند با توجه به جنسیت و اصل و نسب به یکدیگر مرتبط باشند. در این مطالعه 243 نمونه که شامل 61 زن آمریکایی آفریقایی، 61 مرد آمریکایی آفریقایی، 61 زن اروپایی آمریکایی و 60 مرد اروپایی آمریکایی می شود. این نمونه ها مجموعا ها از انگشت اشاره دست راست تهیه شده است.

در حالتی که  تغییرات چشمگیری در اثرات انگشت مرد و زن از یک نژاد وجود ندارد ولی پژوهشگران یافتند که در سطح دوم Level2 جزئیات اثر انگشت، تفاوت هایی بین افراد آمریکایی آفریقایی و آمریکایی اروپایی وجود دارد.  

آان رووز،متخصص انسان شناسی دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: این یافته نشان می دهد که انسان شناسان باید از سطح دوم اطلاعات اثر انگشت برای فهمیدن ساختار جمعیتی جهان، بهره بگیرند. اما پیش از آن باید این طرح در جامعه ای بزرگ تر و متنوع تر آزمایش گردد تا نتایج مورد اعتماد تری بدست آید.

اثر انگشت از خصوصیات انسان بشمار می آید که در هفته ششم و یا هفتم بارداری شکل می گیرد. اثر انگشت در هر شخص متمایز است و تنها یک بر چندین میلیارد احتمال دارد که اثر انگشت شما با یکی دیگر دقیقا یکسان باشد.

علاوه بر استفاده از اثر انگشت در شناسایی افراد در صحنه جرم،  محققان کشف کرده اند که بسیاری از الگو ها در انواع مختلف بیماری ها تکرار می شوند. در یک مطالعه نشان داده شده است که کسانی که اثر انگشتشان انحنای کمتری دارد، خطر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر آن ها را تهدید می کند. از این رو به کمک اثر انگشت می توان بسیاری اطلاعات بسیاری از بیماری ها و پیشینه های بیماری اشخاص بدست آورد و در زمان مناسب از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

منبع       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا