ابزاری برای نقشه‌برداری هوایی از فعالیت فتوسنتزی گیاهان

به گزارش ایسنا، ابزار FLEX برای تهیه نقشه‌های جهانی از فعالیت‌های فتوسنتزی گیاهان طراحی شده و برای شناسایی درجاتی از استرس گیاهان و نباتات که با چشم قابل مشاهده نیستند، کاربرد دارد؛ این ابزار به محققان برای درک بهتر چرخه جهانی کربن و مدیریت بهتر مزارع کشاورزی کمک می‌کند.

 

درک بهتر از عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهانی به موضوعی مهم تبدیل شده و سال گذشته مطالعه مشترکی توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه‌های کلرادو و هنگ‌کنگ انجام شد که نشان می‌دهد، ترکیبی از آلودگی هوا و گرمایش جهانی می‌تواند منجر به کاهش 10 درصدی تولید برنج، گندم و سویا تا سال 2015 شود.

 

ماهواره‌هایی مانند SMAP که برای پیش‌بینی قحطی‌ها طراحی شده‌اند نیز با چنین مشکلاتی سر و کار دارد، اما ابزار FLEX درک دانشمندان در زمینه بازده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

 

محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) در ماموریت FLEX، از ابزار HyPlant (نوعی طیف‌سنج تصویربرداری هوابرد) متصل به هواپیما استفاده کردند تا میزان درخشندگی (florescence) دو زمین چمن را ارزیابی کنند؛ به یکی از این زمین‌ها علف‌کش معمولی اعمال شده بود و اندازه‌گیری‌های سیستم HyPlant چندین ساعت پس از اعمال علف‌کش انجام شد.

 

زمانی که گیاهی تحت استرس مرتبط با سلامتی یا محیط قرار می‌گیرد، توانایی آن برای استفاده از انرژی خورشیدی جمع‌آوری‌شده، کاهش می‌یابد؛ به منظور خلاص‌شدن از این انرژی اضافی، گیاه سطوح بالاتر تشعشع منتشر می‌کند و این موضوع منجر به براق‌شدن زیاد گیاه می‌شود.

 

اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط ابزار HyPlant نشان دادند، زمینی که علف‌کش به آن اعمال شده بود، سطوح بسیار بالاتری از درخشندگی گیاه را در مقایسه با زمین زراعی فاقد علف‌کش ساطع می کرد و این بدین معناست که می‌توان از معیار درخشندگی به عنوان هشداری کارآمد و زودهنگام برای تعیین استرس در گیاهان استفاده کرد.

 

آزمایش‌های مزبور بین سال‌های 2012 و 2014 در تجهیزات CzechGlobe در جمهوری چک و سپس در ایتالیا انجام شدند و این برای نخستین‌بار است که چنین آزمایشی خارج از محیط کنترل‌شده آزمایشگاهی انجام می‌شود.

 

به گفته محققان دانشگاه میلان، دریافت اطلاعات از فضا برای تولید نقشه‌های جهانی و دقیق از سلامتی گیاه و استرس رویش گیاهی تحت شرایط متغیر، جهشی بزرگ در علم به شمار می‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا