از کار افتادن سیستم ماهواره ای دفاع موشکی روسیه

سینا پرس : عملیات پرتاب دو ماهواره که اخرین ماهواره های برنامه اوکو Oko محسوب شده  و قرار بود در ماه ژانویه سال جاری میلادی ( برابر با دی و بهمن )  توسط موشک های بالستیک به مدار زمین اعزام شوند  ، متوقف شده است .  بر اساس گزارش های منتشر شده در این ارتباط ، یکی از ماهواره های فوق بخشی از سیستم یکپارچه سازی پوشش ماهواره ای منطقه توندرا در روسیه بود که احتمالا عملیات پرتاب آن به تابستان پیش رو و ماه ژوئن موکول شده است . این موضوع به این جهت دارای اهمیت است که تا آن زمان ، هیچ یک از ماهواره های تشخیص دهنده حمله موشکی روسیه در سیستم اخطار موشکی این کشور فعال نخواهند بود .

به گزارش منابع محلی خبری در روسیه : ماهواره Oko-1 بخشی از سیستم اخطار موشکی روسیه به شمار می رفته است که شامل شش ماهوره ثابت در مدار فوقانی زمین بودند . این سیستم به منظور پوشش کامل فضای روسیه از مدار زمین به منظور شناسائی سریع هر نوع حمله موشکی طراحی شده بود که  در عمل دچار مشکل شده و در بهار گذشته ، یکی از این ماهواره ها از کار افتاد . دو ماهواره باقی مانده در این سیستم پس از این رویداد با مشکل و اختلالات فنی رو به رو شده و تنها می توانستند برای چند ساعت در طول روز به فعالیت مشغول باشند که بر اساس گزارش های رسمی ،  این دو ماهواره نیز با شروع سال جدید میلادی به کلی از کار افتاده و به این ترتیب سیستم اخطار موشکی روسیه غیر فعال شده است .

شایان ذکر است که نسل جدید ماهواره های اخطار موشکی زودهنگام روسیه برای سال 2013 آماده اعزام به عملیات بودند ولی این ماموریت با تاخیر های مکرر رو به رو شده و  دلیل این موضوع نیز عدم آماده بودن بخش هائی از تجهیزات جانبی این پروژه عنوان شده بود .

موضوع  سیستم دفاع موشکی که از اهمیت ویژه ای برای روسیه برخوردار است توسط مقامات ارشد این کشور در اولویت قرار داده شده است به طوری که در اواخر پائیز سال 2014 معاون وزیر دفاع روسیه یوری بوریسف Yury Borisov اعلام کرده بود که علی رغم بروز مشکل در سیستم ماهواره های سطح فوقانی مدار زمین که به این کشور تعلق دارند ، سیستم دفاع موشکی روسیه فعال بوده و با کمک رادارهای فوق پیشرفته موجود ، هیچ منطقه ای بدون محافظت در این کشور وجود ندارد .

به گفته این مقام نظامی روسیه ،  امروزه این کشور دارای سطح مناسب و بالائی از تکنولوژی  ماهواره ای بوده و تمام بخش های خاک این کشور در برابر هر نوع حمله موشکی ، محافظت شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا