زدایش جیوه از آب با نانوساختارهای مرجانی شکل

 اخیرا مقاله‌ای با عنوان Self-curled coral-like γ-Al2O3 nanoplates for use as an adsorbent در نشریه Journal of Colloid and Interface Science منتشر شده که در آن جزئیات مربوط به تولید نانوپلاکت‌های مرجانی شکل ارائه شده است. این نانوساختارها که محققان دانشگاه جیانژو تولید کرده‌اند می‌تواند برای زدایش مواد آلاینده مورد استفاده قرار گیرد.

فلزات سنگین نظیر جیوه، سرب و آرسنیک از طریق فعالیت‌های انسانی نظیر تولید صنعتی وارد طبیعت می‌شوند. یکی از منابعی نهایی میزبان فلزات سنگین، اقیانوس‌ها هستند. با وارد شدن جیوه به آب، گیاهان و انسان‌ها آن را جذب می‌کنند. ماهی‌ها با خوردن جیوه به عنوان منبع این مواد سمی، آنها را جمع‌آوری می‌کنند. براساس آمارهای WHO، بین 15 تا 17 نفر از هر 1000 بچه‌ای که در نواحی آلوده به این فلز زندگی می‌کنند از خود رفتارهای شناختی غیرمعمول نشان می‌دهند.

فلزات سنگین برای مرجان‌ها نیز خطرناک هستند به طوری که حتی در غلظت‌های کم نیز موجب از بین رفتن مرجان‌ها می‌شوند. مرجان‌ها گزینه مناسبی برای جمع آوری فلزات سنگین هستند. محققان به دنبال الهام گرفتن از مرجان‌ها برای تولید ابزاری به منظور جمع‌اوری فلزات سنگین هستند.

ژیانبائو وانگ و همکارانش اقدام به ساخت نانوپلاکت‌های مرجانی شکل از جنس اکسید آلومینیوم کردند که می‌تواند جیوه را از آب جدا کند. اکسید آلومینیوم پیش از این برای زدودن مواد آلاینده استفاده می‌شد اما ساختار آن برای این کار بهینه‌سازی نشده بود.

به گزارش ایسنا، این نانوپلاکت‌های جدید می‌توانند همانند مرجان‌ها پیچ خورده و رفتاری شبیه به مرجان داشته باشند. نتایج یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که این نانوساختارها می‌توانند 2.5 برابر اکسید آلومینیوم رایج، جیوه را از داخل آب جدا کنند.

وانگ می‌گوید: «ما از نتایج این یافته بسیار شگفت‌زده هستیم. این یک مصداق بسیار خوب از تولید جاذب‌های مرجانی شکل است. ما امیدواریم که با الهام از طبیعت بتوانیم موادی جاذب بهتری تولید کنیم و در این مسیر از جانداران و ارگانیسم‌های مختلف الهام بگیریم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا