کشف گیاهخواری که از انقراض زمان دایناسورها جان سالم به در برد

بقایای این موجود بزرگ که شبیه به جوندگان است، سرنخ هایی از چگونگی ظهور پستانداران پس از نابودی دایناسورها، در اختیار محققان قرار می دهد.
این حیوان که کیمبتوپسالیس سیمونسا نامگذاری شده، یک جانور گیاهخوار و شبیه سگ آبی بوده است.
دکتر استفان بروسات سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ادینبورو در اسکاتلند در این مورد توضیح داد: فسیل این حیوان را دانشجویی به نام کاریسا ریموند در خلال جستجوهایی در ایالت نیومکزیکو در آمریکا کشف کرد.
وی افزود: پس از بررسی ها مشخص شد که این جانور، نوعی جدید از پستانداران است که تاکنون دیده نشده است.
فسیل این حیوان در ناحیه ای موسوم به کیمبتو واش در بدبوم های (مناطق خشک که با آب باران فرسایش یافته اند) نیومکزیکو پیدا شد و بر همین اساس نام کیمبتوپسالیس برای این آن تعیین شده است.
بروسات توضیح داد: بخش دیگر این نام 'پسالیس' به معنای تراشنده، به دندان های تیغه مانند این حیوان اشاره دارد.

** پس از شهاب سنگ
این گروه از پستانداران که اکنون منقرض شده اند، همزمان با دایناسورها در عصر ژوراسیک پدیدار شدند و برای بیش از 100 میلیون سال رشد و نمو کردند تا اینکه جوندگان جای آنها را گرفتند.
به گفته دکتر بروسات این حیوانات در عصر ژوراسیک بسیار کوچک بودند تا آنکه شهاب سنگ به زمین خورد و دایناسورها را محو و نابود کرد و ناگهان در مقیاس های زمین شناسی این گروه از حیوانات شروع به رشد و نمو کردند و بزرگتر شدند.
دانشمندان می گویند که این کشف و سایر کشف ها از آن دوران، تصویری از چگونگی جان به در بردن پستانداران از آن انقراض عظیم را نشان می دهد.

** فاجعه کیهانی
66 میلیون سال قبل، یک سیارک به قطر 10 کیلومتر به زمین برخورد کرد. تاثیر آن مانند انفجار یک میلیارد بمب اتمی از نوعی بود که در هیروشیما انداخته شد؛ چنان عظیم که غباری تیره تمام اتمسفر را فراگرفت و زمین را در تاریکی فرو برد.
تقریبا نیمی از کل موجودات زمین نابود شدند. احتمال دارد که بدون آن حادثه، پستانداران کوچک هرگز رشد و نمو نمی کردند.
بروسات می گوید: بسیاری از پستانداران نابود شدند، اما این گروه خیلی خوب جان به در برد و جهان یک روزه تغییر کرد.
به گزارش ایرنا از بی بی سی،آن سیارک به زمین خورد و دایناسورها ناگهان ناپدید شدند. انگار پستانداران منتظر نوبت بودند و همین که دایناسورها ناپدید شدند، دوران عافیت آنها از راه رسید.