صنعت نفت و گاز از زیرساخت ها و امکانات بسیار خوبی برخوردار است

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جعفر توفیقی در نشست دبیران ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، با اشاره به ویژگی متمایز فعالیت های این ستاد بیان کرد: نوع فعالیت های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ به این موضوع باز می گردد که صنعت نفت و گاز و زغال سنگ با قدمت طولانی خود در کشور سبب ایجاد ظرفیت های بیشماری در این صنعت شده است و از زیر ساختها و امکانات بسیار خوبی برخوردار است. 
توفیقی افزود: در حال حاضر دانشگاههای کشورمان در حوزه نفت و گاز بسیار فعال هستند و این جامعه علمی به همراه شرکت های مختلف در حوزه طراحی، مهندسی و مشاور در حوزه نفت و گاز با پیشتیبانی وزارت نفت به کار خود ادامه می دهند. این وزارتخانه نیز با قدمت طولانی خود سبب ایجاد زیرساخت های بسیار ارزشمند و همچنین نیروی انسانی کارآمد شده است. وجود کارشناسان و مهندسان خبره در این صنعت، سرمایه های خوبی برای کشور فراهم کرده است.
***صنعت نفت و گاز ما دانش بنیان و فناور محور نیست 
توفیقی ادامه داد: مسئله قابل توجه این است که علی رغم تمامی این امتیازات و ویژگی ها، متاسفانه صنعت نفت و گاز ما یک صنعت دانش بنیان و فناور محور نیست و هنوز وابسته به بازارهای فناوری در خارج از کشور و شرکت های بین المللی خارجی است. طبیعتا نخستین تاثیر این کمبود، آن است که ما از نفت ارزش افزوده کافی را نمی توانیم استحصال کنیم. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت تولید اکوسیستم جامع در جهت فعالیت در چرخه ایده تا ثروت بیان کرد: این ستاد با آشنایی و اشراف کامل بر سرمایه های موجود و ایفای نقش بازیگران مختلف از جمله دانشگاهیان، سرمایه گذاران، مراکز پژوهشی و بهره برداران، معتقد است که با وجود تمامی این ارزشها، بازیگران فعال دچار از هم گسیختگی و در واقع عدم انسجام هستند و نمی توانند نقش جامعی را ایفا کنند. 
وی خاطر نشان کرد: بنابراین ما در ستاد نفت و گاز به جای اینکه مجددا از پژوهش و مقاله و همچنین تاسیس شرکت های دانش بنیان شروع به کار کنیم اولویت ستاد را بر این پایه قرار دادیم که اکوسیستمی طراحی شود که این بازیگران، آرمان ها ، اهداف و ارزش های مشترکی را تعبیه کنند و چرخه ایده تا ثروت را در این اکوسیستم شکل دهند. 
توفیقی با اشاره به ویژگی استان خوزستان از لحاظ دارا بودن زیر ساختهای ارزشمند در حوزه نفت و گاز، بیان کرد: این استان علاوه بر زیر ساختهای ارزشمند علمی و دانشگاه های معتبر دولتی و غیردولتی و همچنین وجود ده ها شرکت طراح در حوزه تجهیزات، شاید بزرگترین فعال در صنعت نفت باشد اما ضعف انسجام و یکپارچگی و یک نوع پراکندگی در نیروها و بازیگران فعال را در پی داشته است.
***ایجاد اکوسیستم در صنعت نفت و گاز
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: از این رو ستاد ما در نظر دارد نیروهای پراکنده را در یک اکوسیستم جمع آوری کند و خوشبختانه با استقبال استان خوزستان نیز مواجه شده است و از عرضه کنندگان تا متقاضیان علم و فناوری زیر پرچم این پروژه با انگیزه بالا جمع شده اند.
وی در پایان با اشاره به انبوه تجربه های تئوریک در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: با کلید خوردن این پروژه ما شاهد نخستین تجربه عملیاتی مناطق ویژه فناوری خواهیم بود و امیدواریم با عملیاتی کردن منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان خوزستان شاهد یک نمونه از نظام بخشی نوآوری در کشور باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا