استفاده از آب تنها برای کشت محصولات استراتژیک

بهرام بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وقوع بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق کشور، گفت: مقصر اصلی بخش بزرگی از بحران فعلی آب خود ما هستیم. عملا برداشت از رودخانه ها و سفره های آب زیرزمینی به حال خود رها شده است و نظارت کمی بر مجوزهای داده شده برای برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی وجود دارد. برای مهار این بحران می بایست اول از همه خودمان را توبیخ بکنیم و بعد هم وظایمان را انجام دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در بسیاری از مناطق کشور، محصولات آبدوستی مثل هندوانه در عرصه های ملی کشت می شود. سازمان منابع طبیعی باید از حقوق ملت دفاع کند و از این اراضی حفاظت کند. انتقال آب از کیلومترها فاصله انجام می شود و زمین های دیمزار را از مالکان عرفی اجاره می کنند و منابع آب زیرزمینی را هدر می دهند. شهرها و روستاها در این کشاکش تنها بازنده ها هستند و ما ناچار خواهیم بود روستاها و شهرهای خود را جا به جا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در اکثر جلساتی که برای رسیدگی به این مشکلات برگزار می شود، مدیران به جای آنکه به دنبال راه چاره باشند به هم نگاه می کنند و مشکل را به هم پاس می دهند. چرا کسی نمی تواند در این کشور و یا هر کشور دیگری از منابع نفت و گاز برداشت شخصی داشته باشد؟ چرا هنوز به اهمیت منابع آب پی نبردیم و اجازه می دهیم افراد به این منابع که بین همه مشترک است، دست درازی کنند؟ حل بحران آب به یک عزم ملی نیاز دارد و هرچقدر هم به تعویق بیفتد، هزینه های ما را بالا خواهد برد.   

بیرانوند در پاسخ به این پرسش که در صورت جلوگیری از کشت محصولات آبدوستی چون هندوانه، آیا می بایست برای واردات این محصولات به کشور اقدام شود؟ عنوان کرد: اگر کسی هندوانه نخورد، نمی میرد! ولی اگر روستاها آب نداشته باشند مجبور به مهاجرت می شوند. همه زیرساخت هایی که برای شهرها و روستاها فراهم کردیم، در صورت نبود آب بلااستفاده می ماند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شما با تجارت آب مجازی موافقید؟ تصریح کرد: ما با استفاده از آب برای کشت محصولات استراتژیک موافقیم. کشت بعضی از محصولات به کشاورز هم خیر نمی رساند. وقتی قیمت هندوانه به کیلویی 300 تومان رسید، اگر آب مصرفی آن را برای شستن ماشین استفاده کنیم سود بیشتری خواهیم برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: کشور ما نیازی به واردات هندوانه ندارد چراکه ما با مازاد تولید مواجه هستیم. این مازاد تولید، قیمت هندوانه را به کیلویی 300 تومان رسانده است و این جفای در حق زمین زمین است، جفای در حق منابع آب زیرزمینی است، جفای در حق تولیدکننده است. گویا قرار است وزارت جهاد کشاورزی زیر یک خم کشت هندوانه را بگیرد! امیدوارم زمین نخورد.

بیرانوند در پایان با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی توسط وزارت نیرو، گفت: اگر این طرح به صورت قاطعانه اجرا شود، طرح بسیار خوبی است اما اگر قرار باشد که به هم تعارف کنیم، به هیچ دردی نمی خورد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا