نانو لوله کربنی، جایگزین سیلیکون در کامپیوتر

پیروی از قانون مور با گذشت زمان سخت تر و سخت می شود. به خصوص این که ترکیبات موجود در آن در حال رسیدن به محدودیت اندازه فیزیکی خود هستند. بخش هایی مانند رابط های ترانزیستور سیلیکون نمی توانند به سادگی کوچک شوند. شرکت آی بی ام به تازگی به دستاورد مهمی دست یافته است که می تواند در عملکرد کامپیوتر ها انقلابی ایجاد کند. محققان این شرکت توانستند با تعویض رابط های ترانزیستور سیلیکون، نانو لوله های کربنی را کار آمد تر و کوچک تر کنند.

این دسته از تراشه های جدید برای بر آورده کردن خواسته های جدید از محاسبات ابری، اینترنت اشیاء (Internet of Things) و سیستم های داده های عظیم (Big Data) مورد نیاز هستند. از آن جایی که فناوری های امروز در محدودیت های فیزیکی سیلیکون درگیر شده اند مدار ها و ساختار های جدیدی باید وجود داشته باشند که نیازهای تکنولوژی های پیشرفته را برآورده کنند. با استفاده از این دستاورد می توان قطعات کامپیوتری ساخته شده از نانو لوله های کربنی را بسیار زودتر از انتظار صنایع به بازار روانه کرد.

مشکلی که مهندسان با آن مواجه هستند این است که هرچقدر که رابط های ترانزیستورهای سیلیکونی کوچک تر می شوند، مقاومت الکتریکی آنها بیش تر می شود. این مشکل زمانی پیش می آید که ترکیبات گاهی تا حدی کوچک می شوند که نمی توانند به راحتی الکترون ها را در خود جاری کنند. سیلیکون نیز اکنون به این نقطه رسیده است؛ اما این محققان برای برطرف کردن این مشکل از نانو لوله های کربنی استفاده کرده اند. قطر این سازه ها کم تر از 10 نانومتر است که در واقع اندازه آنها تنها نیمی از کوچک ترین رابط ترانزیستور سیلیکونی حال حاضر است. شرکت آی بی ام نیاز داشت که برای اتصال این ترکیبات بسیار کوچک، ابزار جدیدی را طراحی کند. جایگزینی این رابط ها با نانو لوله های کربنی باعث انتقال سریع داده ها می شود و به نظرمی رسد که متخصصان این شرکت در این زمینه موفق بوده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا