مالچ پاشی،راهکاری برای کاهش مصرف آب در فضای سبز

سیناپرس: افزایش نیاز آبی در جهان به دنبال رشد سریع جمعیت، اهمیت استفاده بهینه از این مایۀ حیات را بیش از پیش نموده است. روزانه علاوه بر مصارف نوشیدنی، آب زیادی صرف آبیاری فضاهای سبز می گردد و با توجه به وجود کمبودهای جدی آب به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشکی نظیر اقلیم کشورمان، لزوم استفاده بهینه و با راندمان بالای آب در این بخش اهمیت بسیاری دارد.

 

یکی از روش هایی که به منظور ایجاد فضاهای سبز شهری در مناطق دارای کمبود آب، مورد استفاده قرار می گیرد «خشک منظر سازی» است که اولین بار در آمریکا ابداع گردیده است و یکی از راهکارهای خشک منظرسازی، استفاده از مالچ برای تولید فضاهای سبز شهری همراه با استفاده بهینه از منابع آبی است.

 

مالچ یا خاکپوش به مواد گوناگونی اطلاق می شود که با قرار گرفتن بر روی سطح خاک مزایای متعددی را به همراه می آورد. مواردی نظیر کاهش تبخیر از سطح خاک، حذف و یا کاهش علف های هرز، کاهش سله خاک و کاهش روان آب سطحی از جمله این مزایا می باشند. مالچ می تواند گستره وسیعی از مواد مانند پسماندهای گیاهی، برگ ها، خاک اره و تراشه چوب، کمپوست، قطعات ریز لاستیک و سنگریزه با ابعاد مختلف را در بر گیرد.

محققینی از دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری دانشگاه سمنان، به منظور بررسی تاثیر مالچ های مختلف بر کاهش حجم آب مصرفی در فضاهای سبز و همچنین برای مقایسه تاثیر این مواد با سطوح بدون پوشش و یا پوشیده از چمن مطالعه ای را به انجام رسانده اند. در این تحقیق که نتایج آن در نشریه «خشک بوم» جلد 4 شماره 1 منتشر گردیده است، قطعات آزمایشی کشت شده با گل داودی که هر کدام از نوعی مالچ پوشیده شده بودند نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به قطعات پوشیده از چمن و یا بدون پوشش، از نقطه نظر علمی مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج جالب این مطالعه نشان داد که استفاده از مالچ به طرز بسیار معنی داری مصرف کل آب و تبخیر از سطح خاک را کاهش می دهد. در این میان مالچ چوبی با ضخامت 5 سانتی متر، 57 درصد نسبت به چمن و 26 درصد نسبت به خاک بدون پوشش کاهش مصرف آب را نشان داد. این نسبت ها در مالچ لاستیکی با ضخامت 5 سانتی متر به ترتیب به 66 و 42 درصد رسید. ولی بهترین نتیجه با مالچ سنگی (سنگریزه ای) به دست آمد. با استفاده از این مالچ، 87 درصد کاهش مصرف آب نسبت به چمن و 78 درصد کاهش نسبت به خاک بدون پوشش حاصل گردید.

پژوهشگران فوق الذکر در توضیح عملکرد عالی مالچ سنگی در کاهش مصرف آب و تبخیر سطحی، مقاومت زیاد آن در برابر خروج آب و کاهش تبادلات حرارتی با محیط خارج را به عنوان دلایلی مشخص ذکر کرده اند. طبق توصیه این محققین مالچ سنگی که با محافظت از سطح خاک در برابر اثرات باد و نور خورشید، منجر به کاهش قابل توجه تبخیر و مصرف آب می گردد، می تواند با توجه به اهدافی که در طراحی فضای سبز شهری تعریف می شود به خصوص در مناطق کم آب، با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا