خودروی ایرانی که با 10 لیتر هیدروژن 400 کیلومتر می پیماید

مجری طرح طراحی و تولید خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از این خودرو دوستدار محیط زیست به ایرنا گفت: طراحی و ساخت این خودرو از سه سال قبل در دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد، اما به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبار به وجود آمد، مدت زمان اجرای آن قدری طولانی شد که خوشبختانه اکنون به ثمر رسید.
دکتر 'سید محمدتقی بطحائی' درباره مشخصات فنی خودرو هیبریدی برقی – پیل سوختی توضیح داد: این خودرو از چند بخش اصلی شامل واحد پیل سوختی، مبدل DC به DC، باتری، مبدل DC به AC و واحد کنترل دور موتور، موتور الکتریکی و واحد مدیریت انرژی تشکیل شده است.
وی افزود: پیل سوختی یکی از منابع اصلی انرژی در این خودرو است که این سیستم ممکن است در هر لحظه دلخواه، کل و یا بخشی از انرژی مصرفی موتور الکتریکی خودرو را تولید کند و مبدل DC به DC نیز برای تنظیم و تثبیت ولتاژ مستقیم خروجی پیل سوختی برای استفاده مجموعه به کار می رود.
استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر خاطرنشان کرد: باتری به عنوان منبع مستقیم تامین توان موردنیاز الکتروموتور در خودرو استفاده می شود که ترجیحا از نوع لیتیوم است و این باتری ها می توانند توسط شبکه سراسری، سیستم پیل سوختی و یا سلول های فتوولتائیک شارژ شوند.
وی درباره کابرد مبدل DC به AC و واحد کنترل دور موتور در خودروی هیبرید برقی – پیل سوختی گفت: این مبدل برای تبدیل ولتاژ مستقیم ورودی به ولتاژ متناوب و همچنین کنترل سرعت موتور الکتریکی استفاده می شود و در واقع، راه انداز موتور الکتریکی به شمار می آید که این مجموعه با در نظر گرفتن فرامین راننده خودرو که با توجه به میزان فشار پدال های گاز و ترمز مشخص می شود، ولتاژ و فرکانس ورودی موتور الکتریکی را جهت رسیدن به سرعت مناسب و یا ترمز گیری مولدی معین می کند.
بطحائی ادامه داد: موتور الکتریکی که عامل حرکت مکانیکی است در سیستم های قدیمی از نوع DC انتخاب می شد ولی درحال حاضر رشد فناوری و بکارگیری میکروپروسسورهای قوی، ادوات الکترونیک قدرت و راه اندازهای پیشرفته در الکتروموتورهای نوع DC و AC سبب شده است که الکتروموتورهای بدون جاروبک در نوع pmsm به دلیل تغذیه سینوسی و ساده تر بودن سیستم کنترلی و همچنین به خاطر راندمان بالا، چگالی توان بالا، هزینه های عملکردی پایین، گشتاور بالا در سرعت های پایین، برای کاربردهای خودرویی دارای قابلیت اعتماد بیشتر و مناسب ترین باشند که در این طرح پژوهشی نیز با توجه به شرایط بازار داخلی، از موتورهای جریان متناوب استفاده شده است.
وی یادآور شد: دستگاه مدیریت انرژی که محور اصلی این تلاش پژوهشی بوده است، جهت اتصال باتری و یا پیل سوختی به واحد درایو – اینورتر تصمیم گیری می کند و به طور دقیق تر، پس از استارت اتومبیل این واحد فرمان لازم برای روشن کردن تمام زیرمجموعه های سیستم از جمله پیل سوختی ارسال می کند.
به گفته مجری طرح، نمونه اولیه خودرو هیبرید برقی – پیل سوختی با یک پنجم نمونه واقعی کار می کند به طوری که قدرت موتور آن 5 کیلووات است که در نمونه اصلی به 50 کیلووات خواهد رسید.
تامین انرژی محرکه خودرو از منابع سوخت های غیرفسیلی و انرژی های پاک به منظور کاهش آلودگی محیط زیست مهم ترین هدف طراحی و تولید این خودروی هیبرید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا