پنج ماده غذایی که سبب تحریک کیسه صفرا می شود

 کیسه صفرا کیسه کوچکی واقع در زیر کبد است. صفرای تولید شده توسط کبد، در کیسه صفرا ذخیره می شود. مهمترین وظیفه صفرا، هضم چربی است.
به محض ورود غذا به سیستم گوارشی، کیسه صفرا، صفرای تولید شده را درون بخش بالایی روده کوچک (اثنی عشر) آزاد می کند. میزان صفرای وارد شده به روده کوچک متناسب با میزان چربی مصرف شده است. بعضی از مواد غذایی سبب تحریک کیسه صفرا می شوند که همراه با درد و سوزش است. گاهی اختلالات کیسه صفرا، مانند سنگ کیسه صفرا، با هیچ علامت اولیه ای همراه نیست. در صوت بزرگ شدن سنگ، عمل جراحی کیسه صفرا ضروری است.
استفراغ، درد در ناحیه سمت راست بالای شکم، درد پس از وعده های غذایی، عدم تحمل غذاهای چرب و از دست دادن اشتها، از مهمترین علایم اختلال در عملکرد کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا محسوب می شوند.
مطالعات محققان آمریکایی نشان می دهد که برخی از مواد غذایی سبب تحریک کیسه صفرا و بروز مشکلاتی می شود. این مواد غذایی عبارتند از :
1-گوشت پرچرب
مصرف گوشت پرچرب، سبب افزیش عملکرد کیسه صفرا و افزایش تولید صفرا می شود که این فرآیند با التهاب صفرا همراه است. مصرف ماهی و حبوبات به جای گوشت قرمز توصیه شده است.
2-غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده و چرب سبب تحریک و التهاب کیسه صفرا می شوند.
3-غذاهای اسیدی-غذاهای اسیدی مانند مرکبات و قهوه، علاوه بر تحریک و التهاب کیسه صفرا، روی معده نیز اثر مخربی دارند.
4-محصولات لبنی پرچرب 
محصولات لبنی پرچرب مانند خامه و شیر گاو، از مهمترین مواد تحریک کننده کیسه صفرا هستند.
5-غذاهای تصفیه شده
هر محصول تولید شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده، مانند نان سفید، انواع شیرینی و پاستا، سبب تحریک کیسه صفرا می شود.
به گزارش ایرنا از ساینس، پزشکان توصیه می کنند که به محض احساس مشکل در ناحیه صفرا، به پزشک مراجعه شود و با محدود کردن مواد غذایی تحریک کننده، علایم بیماری تا درمان جدی کنترل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا