نقش «پلانکتون» ها در حفظ ذخایر دی اکسید کربن اقیانوس ها

 این گروه جانوری در تمام مدت تابستان بر روی سطح آب اقیانوس ها شناور هستند و در این مدت مقادیر بسیار زیادی از کربن را به عنوان مواد مغذی در خود ذخیره می کنند. سپس این جانور، مواد مغذی ذخیره شده را در طول زمستان و خواب زمستانی در حالی که به اعماق اقیانوس کوچ کرده است، مصرف می کند.

این فرآیند به این معناست که دی اکسید کربن CO۲ تولید شده توسط پلانکتن ها پس از مصرف در اعماق اقیانوس ها، هیچ گاه راهی برای وارد شدن به اتمسفر پیدا نمی کند و گاز دی اکسید کربن می تواند هزاران سال زیر آب باقی بماند.

این تحقیق نشان می دهد که یکی از گونه های پلانکتن ها به نام کالانوس فینمارچاکوس، سالانه بین ۱ تا ۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن را از اتمسفر می گیرد و در زیر اقیانوس ها دفن می کند.

«مایکل هیت»، عضو دپارتمان علوم ریاضی دانشگاه، می گوید: «نقش پلانکتن ها در کاهش مقدار دی اکسید کربن جهان مخصوصا در طول زمستان بسیار پررنگ است و این مطالعه برای اولین بار است که مقدار ذخیره کربن در بدن پلانکتن ها را محاسبه کرده است. همچنین به کمک این فرآیند می توان مقدار گاز دی اکسید کربن ذخیره شده در اقیانوس ها را پیش بینی کرد.»

«هیت» در ادامه اضافه کرد: «نقش گاز دی اکسید کربن در تغییرات آب و هوا و همچنین جلوگیری از انتشار بیش از حد آن به خوبی برای تمام محققان و مسئولان قابل فهم است. ولی نکته قابل اهمیت این است که تحقیق انجام شده از نقش بسیار مهم پلانکتن ها در جذب دی اکسید کربن خبر می دهد ولی این عامل در مدل های پیش بینی تغییرات آب و هوایی، که سال های پیش تهیه شده است، در نظر گرفته نشده است. حال ما می خواهیم تحقیقات خود را در جهت اثر پلانکتن ها در مدل های جهانی تغییرات آب و هوایی منظور کنیم.»

به گزارش مهر ، البته که این مهاجرت پلانکتن ها به اعماق اقیانوس نمی تواند راه حلی برای کاهش دی اکسید کربن کره زمین باشد بلکه تنها فهم ما را از عکس العمل های طبیعی سیاره زمین در پاسخ افزایش گاز دی اکسید کربن زیاد می کند.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا